Hoeveel belasting reserveren als je naast je vaste werk ook freelance werkt?

Ik wil graag het geld apart houden voordat ik voor verassingen kom te staan. Is dit ongeveer 33% van je freelance inkomsten? Net als bij een 2de baan? En waarom is dat dan zoveel?
En wat valt er onder particulieren en wat onder ondernemend freelance? Ik kreeg dat te horen toen ik de belastingdienst belde (waar ik overergens niet wijzer geworden ben met mijn vraag..)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Hoeveel belasting je moet betalen, hangt af van je inkomsten. Als je inkomen hoger wordt, betaal je meer belasting. Er van uitgaande dat je nog geen 65 bent, gelden voor 2012 de volgende tarieven:

 Tot en met € 18.945 euro geldt het tarief van 33,1%
 € 18.946 t/m € 33.863 geldt 41,95%
 € 33.864 t/m € 56.491 geldt 42%
 Voor alles daarboven geldt het tarief van 52%.

Dit betekent dat als je op jaarbasis 25.000 aan inkomsten uit je vaste baan hebt, de freelance inkomsten tegen 41,95% belast worden. Je totale inkomsten vallen namelijk in de tariefgroep € 18.946 t/m € 33.863. Mocht je zoveel freelance inkomsten hebben dat je totale inkomsten boven de € 33.864 uitkomen, dan betaal je over al je inkomsten tussen de € 33.864 en € 56.491 het 42%-tarief. Zie:http://bit.ly/QQxH1K

Je hebt, als je door de belastingdienst wordt aangemerkt als ondernemer, soms recht op speciale aftrekposten. Onder voorwaarden betaal je dan minder belasting: http://bit.ly/OVwkNH. In bepaalde gevallen ben je wel freelancer, maar geen ondernemer. Je freelance inkomen wordt dan gezien als particulier inkomen. Je hebt dan geen recht op de ondernemersaftrekposten.

Tobias
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit antwoord ontbreekt de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering. Die wordt door de Belastingdienst geheven en is (althans wordt ervaren als) belasting. NB In tegenstelling met de inkomstenbelasting is hierbij soms sprake van dubbele heffing. Bijvoorbeeld bij alimentatie. De betaald alimentatie is niet aftrekbaar voor de betaler maar wel belast bij de alimentatie ontvanger.
Als er sprake is van alimentatie dan wordt daarover dus 10% geheven

Andere antwoorden (2)

Ga maar uit van je hoogste belastingschijf (wellicht 42%). Het is zoveel omdat bij je eerste baan de belastingvrije voet al is verdisconteerd. De freelance inkomsten worden (terecht) als niet je eerste inkomsten beschouwd en dan betaal je het tarief van de laatst verdiende euro's oftewel de hoogste schijf.
Vraag bij de belastingdienst ondernemingen een zogenaamd BTW nummer aan. Dan kan je de kosten die je gemaakt hebt makkelijk aftrekken en zeker kan je de betaalde BTW aftrekken. Ook mag je als je niet al te veel verdiend een deel van de eerstverdiende BTW houden, de Kleine Ondernemerregeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast genoemde inkomstenbelasting en premieheffing volks-verzekeringen betaal je tot een totaal inkomen van € 50.064 ook nog 5% inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekering.

Uit informatie van de site van de Belastingdienst:
U hebt andere inkomsten dan loon, pensioen of een uitkering. U hebt bijvoorbeeld winst uit onderneming, alimentatie of inkomen uit overige werkzaamheden.
Over dit inkomen betaalt u de niet aftrekbare bijdrage Zvw via een aanslag.Uw bijdrage Zvw is in 2012 verlaagd naar 5% van uw bijdrage-inkomen. Het maximumbijdrage-inkomen is echter verhoogd naar € 50.064 .
Die 5 % wordt berekend over je totale inkomen minus je looninkomen