Zijn bedragen op een belastingaanslag bruto of netto?

Dit ivm een aanvraag zorgtoeslag die ik moet indienen. Ik wil graag weten of het bedrag vermeld in box 1 bruto of netto is, en of ik dit bedrag dus kan invullen als bruto inkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de kinderopvangtoeslag (daar heb ik ervaring mee) gaat het om toetsingsinkomen. Er staat dan een rekenmodule bij hoe je dit kan berekenen. En dan gaat het om een bruto bedrag. Maar het is niet zo maar je bruto jaarinkomen. Er wordt rekening gehouden met nog allerlei andere zaken.

Antwoorden (2)

De inkomsten (loon/salaris/uitkeringen/ aow) waar de belasting de aanslag op baseerd zijn bruto inkomsten na aftrek van aftrekbare kosten.
Op een beshikkings formulier staat de belastbare som van de inkomsten dit is het bruto bedrag.
Daaruit leidt de belastig het te betalen bedrag aan belasting uit op.
Bedragen in box een of twee zijn bruto inkomsten.
Het bedrag dat in box 1 ingevuld is is dus het te hanteren bedrag voor de zorg toeslag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
U heeft vast nog uw belastingaangifte ingevuld in de vorige eeuw. Belastbare som is een term uit de Wet IB 1964, inmiddels vervangen door de Wet IB 2001. Belastbare som was het bedrag dat overbleef nadat daarop de voor de belastingplichtige geldende belastingvrije som in mindering was gebracht. Naarmate de belastbare som in een opvolgende schijf viel, was het belastingtarief hoger. Toeslagen gaan uit van het toetsingsinkomen: het verzamelinkomen uit de boxen 1, 2 en 3. Zie antwoorden hieronder.
Ik weet niet precies waar je kijkt, maar wat voor de zorgtoeslag toetsingsinkomen heet, heet op je aangifte inkomstenbelasting het verzamelinkomen. Dat is dus de inkomsten die je hebt uit box 1, box 2 en box 3, verminderd met je aftrekposten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel het bedrag wat op een voorlopige aanslag vd belasting staat. het eindbedrag onder:'inkomen uit werk en woning' (totaal inkomsten box 1 staat er bij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, duidelijk. Ook als je naar je aangifte van je voorlopige teruggaaf kijkt moet je ook het getal onderaan bij 'verzamelinkomen' nemen. Het toetsingsinkomen is namelijk gebaseerd op je totale inkomen, dus ook op het inkomen uit je vermogen en uit aanmerkelijke belang (beiden indien van toepassing) . Het voordeel is wel dat je je aftrekposten er weer vanaf gehaald hebt, dus als je je hypotheekrente aftrekt dan is je verzamelinkomen lager en krijg je meer zorgtoeslag. Als je een toeslagpartner hebt dan bestaat het toetsingsinkomen uit de som van jullie beider verzamelinkomens.