Kunnen mijn vriendin en ik een koophuis huren (van een bekende) en ons hier inschrijven zonder daarmee in de problemen te komen?

Wij willen het huis van een bekende huren omdat deze bij zijn vriendin is ingetrokken maar hij wil wel graag ingeschreven blijven staan in zn "oude huis" zijn hier (fiscale) consequenties aan verbonden omdat er bij de gemeente dan 3 personen in wonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De fiscale consequenties betreffen de 'hoofdbewoner'
Want wat jullie verhuurder doet is fraude. In de eerste plaats woont hij niet op het adres waar hij ingeschreven is. En waarschijnlijk, hoewel niet genoemd, is dat omdat hij dan kan blijven gebruikmaken van de hypotheekrenteaftrek. Jullie wonen in en zijn kamerbewoners. Tot € 4748 huuropbrengsten per jaar zijn dan vrij voor de inkomstenbelasting. Dat er ietsje pietsje gemeentelijke belastingen verschuldigd zijn is nauwelijks noemenswaardig in dit verband.

Feitelijk komt voor de verhuurder zijn eigen woning per direct in Box 3: de WOZ-waarde moet worden aangegeven, hypotheekschuld mag in mindering worden gebracht op deze waarde. Huuropbrengsten zijn vrij, ook boven de € 4748 per jaar.

Besef dus goed wat je doet als je gaat huren. Er zullen niet direct sancties plaatsvinden voor jullie. Er is voor jullie, voor zover van toepassing, huurtoeslag mogelijk als jullie het huis huren en de verhuurder elders ingeschreven staat. De andere consequenties die voor jullie zouden kunnen gelden staan in het antwoord van Ivana hierboven. Mogelijk wel voor de verhuurder als instanties ontdekken dat hij ergens anders ingeschreven staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie:
als hij ergens anders ingeschreven staat moet zijn:
als hij ergens anders WOONT als waar hij ingeschreven staat.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (2)

De fiscale consequentie's zijn van toepassing op huurtoeslag,kwijtschelding afvalstofheffing en een bijstandsuitkering als je dit aan zou willen vragen want dan telt het inkomen van de bekende mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aanvulling: Er word pas gerekend vanaf het moment dat je er 6 maanden staat ingeschreven
fisbel
9 jaar geleden
@robbindominucu:
Ik dacht flink wat fiscale regels en andere regelgeving te kennen. Maar van de zesmaandentermijn bij verhuur van de woning heb ik nog nooit gehoord. Heeft u een bron of kunt u uw reactie toelichten?
Zolang hij de hoofdbewoner blijft zijn jullie 'inwonend' .

Indien je studietoeslag krijgt word nadat je er 6 maanden hebt gewoont berekent of je studietoeslag aangepast word (op basis van o.a zijn loon).

Indien hij 65+ is en een AOW krijgt kan het zijn dat die AOW met 50% daalt omdat jullie ook geld verdienen (indien je een normale baan hebt, met een bijbaan zal dit drastisch minder zijn)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Wat bedoel je met studietoeslag?
Studietoelage bestaat wel. Een Belgische term. Wikipedia:
Een studietoelage (vroeger ook wel bekend onder de naam studiebeurs) is een financiële steun van de Vlaamse Gemeenschap voor het helpen dragen van de studiekosten. Studiefinanciering is de Nederlandse term voor een tegemoetkoming in de studiekosten aan studerenden. Maar van een halfjaarstermijn heb ik werkelijk nog nooit gehoord. (...???) Korting op basis van zijn loon??? Omdat je spreekt over AOW neem ik aan dat je het over het verhuren van de koopwoning in Nederland hebt. Korting met 50% is zelfs in de wildste plannen van de overheid niet aan de orde. Wel zijn er vergevorderde plannen om bij inwoning de alleenstaande AOW-er te korten op zijn AOW: de AOW voor alleenstaanden wordt als de plannen in de Eerste Kamer worden aangenomen gekort naar een AOW voor gehuwden. En tot slot de raadselachtige zin: indien je een normale baan hebt, met een bijbaan zal dit drastisch minder zijn.
Wordt de korting drastisch minder of bedoelt u dat de AOW-uitkering drastisch minder wordt?