Mag ik een hypotheek afsluiten om de schenkbelasting aan de belastingdienst te betalen?

Ik krijg een perceel met woonhuis geschonken van mijn ouders. Over de eerste 116-118 duizend euro betaal ik 10% schenkbelasting, over alles daarboven 20%.
Ik heb het geld niet om dat te betalen, mag ik een hypotheek afsluiten om de belastingdienst te betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
fisbel
12 jaar geleden
Is uw vraag eigenlijk: is de betaalde rente over de af te sluiten hypotheek aftrekbaar: ja of nee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorafgaande vraag is (zie mijn antwoord), is het nodig om een hypothecaire lening af te sluiten?

Ofwel waarom problemen maken en inventariseren en zoeken naar een oplossing als dat niet nodig is?

Het beste antwoord

Zonder enig probleem mag je een lening afsluiten met als onderpand het geschonken onroerend goed, waarvan je eigenaar bent.

Of de rente aftrekbaar is voor jou is een andere en goede vraag, omdat duidelijk moet zijn of de schenkbeklasting deel uitmaakt van de verkrijgingsprijs van de eigen woning.

Een zakelijke geldgever wil wel tevoren kunnen vaststellen dat je de rente kunt betalen. Daarvoor moet je een zeker inkomen kunnen aantonen.

Als je ouders jou (als enig kind?) het geld zouden lenen om het schenkingsrecht te betalen en zij jou telkenjare (niet in het jaar van schenking) de zakelijk vastgestelde rente schenken, dan stel je hen daarmee in de gelegenheid om hun goede daad te vervolmaken.

Overigens denk ik dat er een een fiscaal vriendelijker (minder schenkingsrecht) oplossing mogelijk kan zijn, maar daarvoor moet je bij een deskundige, niet zijnde de fiscus, te rade gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het huis aankoopt van je ouders en zij je de koopprijs/schuld schenken dan heb je onder bepaalde voorwaarden mogelijk recht op een eenmalige schenkbelastingvrijstelling van € 50.300.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Hajete schreef: Of de rente aftrekbaar is voor jou is een andere en goede vraag, omdat duidelijk moet zijn of de schenkbeklasting deel uitmaakt van de verkrijgingsprijs van de eigen woning. Wat is de uitleg van deze zin mbt betaalde rente aftrekbaar of niet aftrekbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag is of de rente van de financiering schenkbelasting als rente verkrijgingsprijs eigen woning fiscaal aftrekbaar is. Het antwoord daarop heb ik niet.
fisbel
12 jaar geleden
Vragensteller stelt de vraag is: mag ik een hypotheek afsluiten. Antwoord: ja. Vervolgvraag zou kunnen zijn: is de rente over deze hypotheek aftrekbaar? Maar wil hij / zij dat wel weten?
Zo ja, dan wil ik een eerlijke poging doen deze vervolgvraag eenduidig te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, punten sprokkelen, fisbel? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nielx, wat een "vuige" veronderstelling aan het adres van fisbel! De vraag begrijp ik als
"Hoe betaal ik de verschuldigde schenkbelasting, waarvan en wat kost dat?" Als de vraag niet meer beantwoord behoeft te worden omdat het geld voor de schenkbelasting op andere manier vrijkomt dan is dat toch ook een oplossing voor de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De constructie wordt waarschijnlijk als volgt; Een gedeelte wordt een particuliere hypotheek op afgesloten, waar elk jaar dus het belastingvrije bedrag a 5000 van wordt afgehaald. Over de rest; dit wordt geschonken en de schenkbelasting wordt bij het pand/perceel meegeschonken, oftewel vrij van recht. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het zo.

Er vanuit gaande dan het huis wat je hebt gekregen vrij is van hypotheek en dus volledig jouw eigendom is zul je inderdaad belasting moeten betalen zoals je omschreef.

Het huis heeft echter een WoZ waarde. Op basis van deze WoZ waarde betaal je belasting zoals je beschreef.
Het huis heeft echter ook een marktwaarde, de verkoopwaarde.

Je kunt uiteraard over een deel van de marktwaarde van de woning, of het geheel, een hypotheek nemen. Het geld wat hierbij loskomt mag je officieel alleen investeren in de woning zelf. Bijvoorbeeld het verbouwen/modernisering van de woning.

Het lijkt raadzaam je te laten informeren door een onafhankelijk financieel adviseur, en zeker niet door een hypotheekverstrekker. Bij twijfel kun je ook informeren bij de Notaris, die zou je ook verder moeten kunnen helpen.

Je kunt ook proberen met de belastingdienst een schikking te treffen, zodat je het verschuldigde bedrag in delen kunt betalen. De Belastingdienst is over het algemeen redelijk in het honoreren in het aanvragen van dit soort verzoeken.

Succes, en laat ons weten wat het is geworden!