Kan ik ergens anders werken dan mijn woonplaats waar ik tijdelijk verblijf zonder risicos?

Ik woon officieel in Amsterdam, en nu verblijf ik al een tijdje bij mijn ouders in Twente en zo wil ik dan hier ook uitzendwerk doen als ie er is tijdelijk, ik vraag me af of dat wel voor consequentie kan hebben op mij of mijn ouders die hebben beiden uitkering trouwens??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Wat voor uitkeringen hebben ze?

Antwoorden (1)

Zolang je niet officieel als inwonende bij je ouders bent ingeschreven en je je eigen woonadres hebt elders, heeft dat geen consequenties op hun rechten op uitkeringen en/of toeslagen.
Je mag, zonder dat te moeten melden, gerust enige tijd bij hen logeren en daarnaast je eigen inkomen verwerven. Het kan anders worden als je structureel bij hen inwoont en blijft wonen.

Niet alle uitkeringen worden getoetst op gezinssamenstelling.
Wel de uitkeringen zoals bijstand en tegenwoordig ook de AOW.
Deze kunnen verlaagd worden als blijkt dat er een (mee)verdienend gezinslid duurzaam tot de gezinssamenstelling behoort.
In principe moeten veranderingen binnen de gezinssamenstelling of in het gemeenschappelijk inkomen daar wel gemeld worden.

Zaken zoals huurtoeslag en zorgtoeslag zijn individuele toeslagen en worden vastgesteld op vaste peildata.
Het tijdelijk inwonen van een verdienend lid heeft dan geen directe invloed op de toekenning en uitvoering van de toeslag in het lopende jaar.
Het jaar daarop kan het wel van invloed worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ooh zo, bedankt voor de reactie
ze hebben namelijk aow/aio ... is er overigens een beperkte inkomen wat ik zou kunnen/mogen krijgen zonder dit tot consequentie kan leiden? heb je misschien ook nog bronnen wat ik kan raadplegen die op mijn situatie aanpassen... ik kon zelf niets vinden op google
fisbel
10 jaar geleden
@Beer56: U schrijft:
Het AOW / AIO inkomen kan verlaagd worden als er een verdienend gezinslid inwoont – heeft u daar een bron voor? Op de site van de SVB lees ik dat niet:
Het bedrag (netto per maand zonder vakantie-uitkering) dat de overheid als minimuminkomen vaststelt, is niet voor iedereen hetzelfde. Als u een kind onder de 18 heeft of met iemand anders woont, is het minimuminkomen anders dan wanneer u alleen woont. Is het inkomen van u samen minder dan € 1.329,03 netto per maand dan blijft u de AIO-aanvulling van ons ontvangen. Is het inkomen van u samen méér dan € 1.329,03 netto per maand dan krijgt u geen AIO-aanvulling meer. De plannen voor het huishoudinkomen zijn vorig jaar verworpen. M.i. wordt er in deze situatie niet gekort op de AOW / AIO
http://www.svb.nl/int/nl/wwb/hoeveel_bijstand/hoeveel_bijstand/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd. is de informatie op de site van de Sociale Verzekeringsbank niet al te duidelijk. De genoten AOW zal niet verminderd worden maar wél de eventuele AIO uitkering kan hierdoor geraakt worden.
Van een duurzaam inwonend kind van 18 jaar of ouder wordt verwacht dat deze tenminste bijdraagt in de kosten van de gezamenlijke huishouding (lees kostgeld).
Maar wat het begrip 'duurzaam' is, dat wordt niet omschreven, ook niet wat het aandeel van het inwonende kind in de kosten dan moet zijn.
Aangezien de AOW tegenwoordig gelijk wordt gesteld met de Algemene Bijstandswet qua minimum wettelijk vastgesteld inkomensnorm voor de AOW-ers én het feit dat elke meer inkomsten aanleiding is om eventuele aanvullingen en rechten op toeslagen dan aan te passen danwel geheel te korten, geeft wel aan dat geringe veranderingen in de inkomenspositie van de AOW trekkenden al grote(re) negatieve gevolgen kan hebben. Het beste nemen je ouders contact op met de SVB en vragen zelf even wat de gevolgen KUNNEN zijn als jij daar langere tijd blijft wonen... ze hoeven niet aan te geven dat deze situatie al bestaat maar gewoon vragen 'wat als...'