Is er verschil in betalen van invoerrechten of je iets koopt binnen of buiten europa?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Over producten die je koopt uit andere EU-landen betaal je geen invoerrechten. Over die uit niet-EU landen in principe wel.

"Hoeveel invoerrechten u moet betalen, hangt af van de Taric-code (goederencode) van het product en het land waar de goederen vandaan komen. Importeert u goederen uit een ander EU-land naar Nederland? Dan hoeft u geen invoerrechten te betalen.

(...)

Soms hoeft u minder of helemaal geen invoerrechten te betalen, namelijk als:
uw product vervaardigd is in een land waarmee de EU een handelsakkoord heeft en u daar een oorsprongsformulier (zoals formulier EUR-1 of EUR-MED of Form A) voor heeft;

u een grondstof of halffabrikaat invoert waaraan een tekort bestaat in de EU. Dan geldt een tariefcontingent of tariefschorsing."

Toegevoegd na 1 uur:
NB 1: vrijwal alle Europese landen zijn lid van de EU. Hoewel Zwitserland geen lid is van de EU gelden er daar wel veel EU-regels.

NB 2: houd wel rekening met BTW. Heb ik in mijn antwoord niet betrokken, want de vraag ging over invoerrechten.
Computoon