Waarom zou een conserverende aanslag strijdig met het Europees recht kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ons allerhoogste rechtsorgaan denkt daar toch anders over:

"De Hoge Raad heeft in deze arresten beslist dat het opleggen van een conserverende aanslag niet in strijd is met de door Nederland met andere landen gesloten bilaterale belastingverdragen.
Daarnaast heeft de Hoge Raad gekeken of de conserverende aanslag in strijd is met het EG-recht (vrijheid van vestiging). Op dit punt besliste de Hoge Raad dat de rechtsgevolgen van deze aanslagen volledig in stand blijven.
Dit betekent dat bij vervreemding binnen 10 jaar na emigratie, de ontvanger kan overgaan tot invordering van de belasting voor aanmerkelijkbelangwinst. Wel moet hij rekening houden met waardedalingen die na de emigratie hebben plaatsgevonden. De Nederlandse regeling voorzag daar al in."