Loonheffingskorting alleen geldig tot een bepaald bedrag?

Ik ben 23 jaar en geen student meer.
Ik heb sinds een maand een nieuwe baan als serveerster in een restaurant. Het minimale bedrag wat ik hoor de verdienen is 8,84 bruto. De bedoeling is dat ik ongeveer 20 a 25 uur per week ga maken.
Mijn baas vertelde me dat als ik TOT 400 euro verdien er niets aan de hand is wat betreft mijn loonheffingskorting.
Maar als ik meer ga verdienen dan 400 euro is dit niet meer van toepassing en moet ik dus volle belasting gaan betalen over mijn gemaakte uren (waardoor ik heel weinig ga verdienen).
Is er iemand die me kan vertellen of dit verhaal klopt? Of er dus inderdaad een limiet is gesteld voor de loonheffingskorting. Ik heb al op internet gekeken maar ik snap al die omrekeningstabellen niet omdat deze vaak over contracten vanaf 38 gaan. Ik heb een nul uren contract.
Help!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat iedereen die werkt belasting moet betalen, iedereen houdt dus minder salaris over. Wat is het probleem nu precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al over een grens komt dan moet je voor het geld wat je DAARBOVEN verdient (tot de volgende grens) ongeveer 33% belasting betalen. Van elke euro houd je dus nog gewoon 66% over. Nou noem dat maar weinig! Iedereen heeft dat zo.

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende soort loonheffingskortingen. Dat is eigenlink de algemene naam. Jouw situatie begrijpend, heb jij recht op zeker drie verschillende:
1) arbeidskorting - afhankelijk van leeftijd en arbeidsinkomen
2) algemene heffingskorting - voor jou 2.033€
en
3) regeling voor studenten en scholieren met bijbaan

De derde moet aangevraagd worden dmv een formulier en is niet automatisch verrekend.

Van de twee overige uitgaande, 2.033/12 levert 169,42€ per maand dat niet belast wordt.

1) levert een som op van 1,733% x arbeidsinkomen in jouw specifiek geval. (Aangezien jouw leeftijd en inkomensniveau)

Dit zijn bedragen die niet belast worden. Aangezien jij 8,84 x 25 u p/wk werkt is dat 221€ p/wk. In een jaar is dat (x 52) 11 492€ oftewel 957,66€ p/m.

De kortingen passen wij nu toe:

11 492 - 2 033 = 9 459

Aangezien de grens wordt vastgesteld op 9 295€ ben je een klein stukje boven de grens en daardoor kun je niet genieten van een volledige belastingsvoordeel tenzij jij minder dan 9 295 per jaar bruto verdient. Daar het nettobedrag niet wordt gehanteerd maar het bruto.

Jij bent dus al ruim boven de 'allerlaagste' grens en jij mag, ten einde het hoogste belastingvoordeel eruit te halen, niet meer dan 774.5833333333 p/m verdienen (bruto). Je werkgever zit ernaast met 374€ zo ong.

De tafel voor de arbeidskorting zoals je sl aangeeft zelf te hebben bekeken) is terug te vinden op:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2012/heffingskortingen/arbeidskorting/tabel_arbeidskorting

*BTW Er is geen speciale reden om van hef allerlaagste niveau te genieten als jij maar korting #3 specifiek asnvraagt. Dat moet je dus doen en het geld wat je daardoor spaart stelt je misschien gelijk met niveau 1 (laagste drempel) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De werkgever heeft de loonheffingskorting niet goed aan je kunnen uitleggen of hij begrijpt zelf niet goed hoe het werkt. Inderdaad hoeft er door de kortingen over de eerste € 500 a € 550 per maand geen belasting te worden betaald. (dus niet € 400) Over het meerdere inkomen boven circa € 6500 moet wel belasting worden betaald: 33,1%. Zo zijn de belastingregels bij 1 inkomen. Door de loonheffingskorting houd je meer netto inkomen over.

De regel is dus dat je bij 1 baan de loonheffingskorting laat toepassen. Als er nog een baan bij zou komen (met minder inkomen) laat je de loonheffingskorting niet op deze tweede baan toepassen. Als je het zo regelt doe je het goed. Lees verder de informatie van de Belastingdienst hieronder.
fisbel