Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Loonheffingskorting alleen geldig tot een bepaald bedrag?

Ik ben 23 jaar en geen student meer.
Ik heb sinds een maand een nieuwe baan als serveerster in een restaurant. Het minimale bedrag wat ik hoor de verdienen is 8,84 bruto. De bedoeling is dat ik ongeveer 20 a 25 uur per week ga maken.
Mijn baas vertelde me dat als ik TOT 400 euro verdien er niets aan de hand is wat betreft mijn loonheffingskorting.
Maar als ik meer ga verdienen dan 400 euro is dit niet meer van toepassing en moet ik dus volle belasting gaan betalen over mijn gemaakte uren (waardoor ik heel weinig ga verdienen).
Is er iemand die me kan vertellen of dit verhaal klopt? Of er dus inderdaad een limiet is gesteld voor de loonheffingskorting. Ik heb al op internet gekeken maar ik snap al die omrekeningstabellen niet omdat deze vaak over contracten vanaf 38 gaan. Ik heb een nul uren contract.
Help!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat iedereen die werkt belasting moet betalen, iedereen houdt dus minder salaris over. Wat is het probleem nu precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al over een grens komt dan moet je voor het geld wat je DAARBOVEN verdient (tot de volgende grens) ongeveer 33% belasting betalen. Van elke euro houd je dus nog gewoon 66% over. Nou noem dat maar weinig! Iedereen heeft dat zo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende soort loonheffingskortingen. Dat is eigenlink de algemene naam. Jouw situatie begrijpend, heb jij recht op zeker drie verschillende:
1) arbeidskorting - afhankelijk van leeftijd en arbeidsinkomen
2) algemene heffingskorting - voor jou 2.033€
en
3) regeling voor studenten en scholieren met bijbaan

De derde moet aangevraagd worden dmv een formulier en is niet automatisch verrekend.

Van de twee overige uitgaande, 2.033/12 levert 169,42€ per maand dat niet belast wordt.