Ik heb mijn belastingaangifte te laat ingediend wat nu?

Ik heb mijn belasting aangifte te laat ingediend maar geen herinnering gehad, nu moet ik wel een boete betalen. Ook heb de belasting een schatting gemaakt van mijn omzet belasting maar deze is 0 want ik heb geen omzet gedraaid. Ik heb mijn aangifte nu alsnog ingediend, wat moet ik nu betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Je betaald de boete en de "ambtshalve" aanslag. Je had uitstel kunnen vragen als je de aangifte niet op tijd kon indienen. Doe je dit niet vóór de uiterste aangiftedatum dan krijg je een boete.

Als je helemaal geen aangifte instuurt, ontvang je een ambtshalve aanslag. In dat geval maakt de belastingdienst een schatting. Ook krijg je een verzuimboete, omdat je geen aangifte hebt gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mogelijk krijg je later het bedrag van de aanslag weer terug.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt bezwaar maken tegen de boete en melden dat je geen aanmaning / herinnering voor het doen van de aangifte hebt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb mijn aangifte nu alsnog ingediend.
Wat houdt een ambtshalve aanslag in en moet ik die dan evengoed betalen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het vergelijken met een voorlopige aanslag. Je betaald voorlopig het bedrag van de ambtshalve aanslag. Je zal de belastingdienst de tijd moeten geven om je te laat ingediende aangifte te verwerken en de werkelijk verschuldigde belasting te berekenen. De belastingdienst kan dan bepalen wat je uiteindelijk terugkrijgt.
Je kán bezwaar maken tegen de boete. Ik kan je echter garanderen dat dat geen enkel nut zal hebben. Als de fiscus aangeeft dat er een herinnering is verstuurd, heb je geen poot om op te staan. Zij kunnen namelijk aantonen dat de brief is verzonden. Of deze al dan niet bij jou is aangekomen is, heel cru, in principe jouw probleem.

Bezwaar maken tegen de boete heeft alleen nut als je kan aantonen dat de verzending van de aangifte voor het einde van de aangiftetermijn is gedaan óf als je aan kan tonen dat de herinnering überhaupt niet is verstuurd door de fiscus.
Kansloos dus.

Overigens is een aanslag zo vroeg in het jaar vaak nog niet definitief. Zo wel, dan kan je nog tot 6 weken na dagtekening bezwaar indienen.
Tegen een voorlopige aanslag kan je namelijk niet in bezwaar om het simpele feit dat de gegevens nog niet definitief zijn vastgesteld. (bron 1)
Wel kan je dan (zoals jij hebt gedaan) alsnog je aangifte doen. Deze wordt dan behandeld als soort van 'bezwaar', in die zin dat het een correctie op de voorlopige cijfers is.

Tot slot kan je tot vijf(!) jaar na het einde van het betreffende belastingjaar een verzoek om ambtshalve vermindering indienen, mocht je te laat zijn met het maken van bezwaar op de definitieve aanslag. (zie bron 2)
De fiscus zal dan je gegevens over dat belastingjaar opnieuw beoordelen.

Vergeet niet dat een aanslag in principe altijd betaald dient te worden, of deze nu terecht is of niet. Uiteraard wordt dit gecompenseerd wanneer er een beslissing in jouw voordeel wordt genomen op je bezwaar.
Mocht je dit niet willen en/of kunnen, dan dien je bij het bezwaar ook een verzoek om uitstel van betaling in te dienen voor de duur van de beslissingstermijn (maximaal zes weken). (zie bron 3)