ik heb een aandelen pakket van besloten vennootschap. ongeveer 7,5 %. de waarde hiervan is nog niet bekend. moet ik hier belasting over betalen

Binnenkort komt er een bod van een externe investeerder waardoor er een waarde aan het aandelenpakket gegeven kan worden.
moet hier dan vermogensbelasting over betaald gaan worden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je moet zowieso vermogensbelasting betalen, als je meer dan een bepaald bedrag hebt (20K euro geloof ik). Ook als eea niet overgenomen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanmerkelijk belang (box 2)
Als u een aandelenpakket hebt, hebt u misschien een aanmerkelijk belang. (meer dan 5 % van de aandelen).Aanmerkelijk belang is NIET belast.
U geeft uw voordeel uit die aandelen dan aan als inkomsten uit aanmerkelijk belang (box 2).
Voordeel is als je dividend krijgt of je aandelen verkoopt. Dat is belast met 25 % belasting.
As je (samen met familie) minder dan 5% van de aandelen in bezit hebt dan is dat bezit belast in box 3 (vermogensrendementsheffing).
Kortom zolang je de aandelen niet verkoopt betaal je geen belasting.