Dat ligt aan de hoogte van de prijs. Bedragen tot € 449,- zijn vrij van belasting. Daarboven moet je wel belasting betalen. Zie de website van de belastingdienst voor meer informatie hierover.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Juist, maar de postcodeloterij heeft afgesproken om de kansspelbelasting te betalen. https://klantenservice.postcodeloterij.nl/app/answers/detail/a_id/2167
Over prijzen hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Win je een groot bedrag, dan loop je wel kans dat je vermogensrendementsheffing (box 3 inkomen) moet betalen; op dit moment 1,2% van het bedrag, per jaar.
Daarnaast moet je bij prijzen boven de 449 euro kansspelbelasting betalen. Bij de meeste prijzen is de prij echter netto en heeft de loterij deze belasting al voor je betaald.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Bij de meeste prijzen is de prij echter netto en heeft de loterij deze belasting al voor je betaald. En hoe is dat dan bij de postcodeloterij?
Als vrager eenmalig een bedrag van 10.000 euro win. En dat bedrag zorgt er niet voor dat ik boven het heffingsvrij vermogen kom, moet vrager dan belasting betalen?
tinus1969
4 jaar geleden
@LeoardN, vraagsteller had zelf geen hoogte vd prijzen genoemd. Dus deed ik dat ook niet.
LammertdeHaan
4 jaar geleden
Nog afgezien van het vrij te laten vermogen is de 1,2% aan vermogensrendementsheffing (30% belasting over een fictief rendement van 4%), zoals tinus 1969 dat aangeeft, zwaar verouderde informatie.
LeonardN
4 jaar geleden
Hoogte maakt niet uit in mijn ogen. Zover ik het kan vinden hoef je nooit kansspelbelasting te betalen.
In ieder geval geen kansspelbelasting, althans die betaalt de Postcode Loterij voor je.
Je hoeft enkel vermogensbelasting te betalen (of meer vermogensbelasting te betalen) als je door die prijs boven het "heffingsvrij vermogen" komt.
De Postcode Loterij houdt namelijk de kansspelbelasting in. Dit betekent dat je ~30% minder ontvangt dan je denkt te winnen bij geldprijzen boven de 449 euro.
Over prijzen in natura (denk aan een auto) hoef je ook geen kansspelbelasting te betalen.

=Ontvangen prijs is minder dan geadverteerd=
Bron 1
Wint u bij de postcodeloterij € 1.000, dan wordt hierover 30,1% kansspelbelasting zijnde € 301,- ingehouden en afgedragen. Uw netto prijs wordt dan dus € 699,-.

=Grens Heffingsvrij Vermogen 2019=
Bron 2
Jaar 2019
Heffingsvrij vermogen zonder fiscale partner € 30.360
Heffingsvrij vermogen met fiscale partner € 60.720
Als je daaronder blijft hoef je geen vermogensbelasting te betalen.

=Uitleg Postcode Loterij=
Bron 3
Moet ik kansspelbelasting betalen als ik een prijs win?
Geldprijzen tot en met € 449,- zijn belastingvrij. Geldprijzen van meer dan € 449,- worden belast met de wettelijk vastgestelde kansspelbelasting. De belasting wordt door de Nationale Postcode Loterij afgedragen. Als u een prijs wint, ontvangt u het nettobedrag.
Indien u op meerdere loten een geldprijs wint van € 449,- of minder, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen. De bedragen worden dus niet bij elkaar opgeteld. Ook als u een prijs in natura wint, hoeft u geen kansspelbelasting te betalen.