Na betaling wajong, hoe zit het met belasting?

Ik krijg een nabetaling van het UWV, het gaat om een wajonguitkering met terugwerkende kracht over 4 jaar. Het bruto bedrag bedraagt rond de 8000 euro. Nu vroeg ik me af hoe dit zit met de belasting en hoeveel ik daarna nog ongeveer zal overhouden van dit bedrag. Ik las al ergens iets over middeling van de belasting over die jaren maar weet eigenlijk nogniet goed hoe en wat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, want het UWV is in de praktijk minder gericht op hetwelzijn van zijn clienten maar op besparing van kosten voor de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefeliciteerd, dat zal ff wat moeite gekost hebben

Het beste antwoord

er zijn tal van aspecten verbonden aan nabetaling.
a. wat de oorzaak is. Je hebt in principe recht op rentevergoeding. Daar moet je om vragen want die vergoeding geeft het UWV niet op eigen initiatief, ook omdat het uitvoeringsinstituut niet weet of je die rentevergoeding nodig hebt of wenst. (besparingsgedachte)
b. als de oorzaak van de nabetaling aan het UWV ligt zal het ook de mogelijke terugval voor 2011 in toeslagen (huur- en zorgtoeslag) moeten vergoeden. Moet je ook om vragen.
c. middeling heeft alleen maar zin als je door de nabetaling in een hogere belastingschijf valt. Ik ken je inkomen maar schat in dat dat in jouw situatie waarschijnlijk niet het geval is.
d. er is een fiscale aftrek (heffingskorting) voor wajongers die geldt per (belasting) jaar. Die moet je aanvragen in een belastingaangifte , dus bij de belastingdienst, als het UWV die al niet volledig heeft kunnen toepassen. Als je die mist en ook niet alsnog kan claimen door aanvullende aangiften over de betreffende jaren 2007 t/m 2010 kun je dat ook bij het UWV neerleggen.
Voor het volledig antwoorden hulp kun je je wenden tot de belastingservice van de vakbond. Ook aan de WAO/WIA begeleiders van diezelfde belangenorganisatie kan je advies vragen over de afwikkeling door het UWV.