schenken woning maar samen met ouders in blijven wonen moet dan worden verhuurd?

zoals de vraag
moeten de ouders bij het schenken van de woning en deze er samen met kind in blijven wonen dan huur betalen aan het kind of hoeft dat niet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Ouders en kind samen in een woning wonen, word je geacht samen een huishouden te zijn. Er hoeft dan geen huur te worden betaald, maar je bent elkaars toeslagpartner (en mogelijk ook fiscale partner).
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
toeslagen partner betekend dat als het kind te veel vermogen heeft en dus geen recht op toeslagen de ouders met een aow hun toeslagen verliezen?
wat zou fiscaal partners dan nog in houden het vermogen van iedereen moet bij elkaar worden opgeteld?
fisbel
5 jaar geleden
Er is hier sprake van OUDERS. Dat zijn 2 personen (vader / moeder) die fiscaal partners c.q. toeslagpartners van elkaar zijn. Het kind als derde persoon is uiteraard geen fiscaal partner of toeslagpartner. Dat er geen huur hoeft te worden betaald is wel erg kort door de bocht. Huur betalen in deze situatie is inderdaad niet verplicht. Maar kan door de fiscus wel als een belaste (jaarlijkse) schenking worden gezien. Zie verder mijn antwoord. Uit de reactie van gl640 hieronder blijkt dat hij/zij helemaal van de wijs is geraakt door uw 'antwoord'.
tinus1969
5 jaar geleden
@fisbel. Er is hier niets 'uiteraard'. Er is sprake van samenwonen, dus samen een huishouding voeren. Dat kan allerlei consequenties hebben qua belasting, toeslagen, en heffingen. Zo kunnen ouder en kind ook wel degelijk elkaars toeslagpartner zijn.
fisbel
5 jaar geleden
@tinus1969:
1 ouder kan inderdaad fiscaal partner zijn met een inwonend kind. Bijvoorbeeld als ze gezamenlijk de eigen woning in bezit hebben. Of als er een samenlevingscontract is tussen beiden. Of als het inwonend kind 27 jaar of ouder is en zelf een inwonend kind heeft. Maar hier is sprake van OUDERS. Een fiscaal partnerschap of toeslagpartnerschap tussen 3 personen bestaat niet. Voor de consequenties van de door u genoemde belastingen, heffingen en toeslagen is er slechts 1 situatie met (fiscale) gevolgen, dat is de huurtoeslag. Voor de huurtoeslag is er immers het begrip medebewoner. Diens inkomen telt mee voor de hoogte van de huurtoeslag. Een inwonend kind van bijvoorbeeld 0 jaar kan dus medebewoner zijn van de (groot)ouders.
De inwonende ouders zijn fiscaal partners van elkaar c.q. toeslagpartners. Zij blijven dat ook bij verkoop van de woning aan de inwonende zoon of dochter. De AOW wijzigt niet en ook de zorgtoeslag niet. Van huurtoeslag zal waarschijnlijk geen sprake zijn, want ik lees niet dat er in de woning een gescheiden unit is die voldoet aan de voorwaarden van huurtoeslag. Voor huurtoeslag moet aan strikte normen worden voldaan: de woonunit moet een zelfstandige woonruimte zijn met in ieder geval een eigen toegangsdeur die op slot kan, keuken en wc. Als er geen huur wordt betaald of als de huur gering is kan er sowieso geen sprake zijn van huurtoeslag.

Als er geen huur wordt betaald door de ouders kan de fiscus dit zien als een schenking. Omdat de vrijstelling kind-ouder slechts ruim € 2000 per jaar is is deze afspraak / constructie niet handig. Beter is dat de ouders wél huur betalen. Dit binnen de kamerverhuurvrijstelling waardoor de eventuele hypotheekrenteaftrek voor de zoon / dochter behouden blijft. (zie bron) De ouders kunnen de betaalde huur bijvoorbeeld € 400 per maand in een aparte geldtransactie weer terugstorten aan het kind. Zonder fiscale gevolgen. De vrijstelling voor een schenking ouder - kind is immers per jaar ruim € 5000 per jaar (zie bron)
fisbel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dank voor je reactie maar als ik het goed lees, als de woning word verkocht dmv schenking aan het inwonende kind zijn de ouders verplicht huur te gaan betalen aan dat kind omdat hun samen met het kind in het huis blijven wonen? ook al is dat andersom niet het geval.
en als men dat niet goed kan het inwonende kind een aanslag tegemoet zien van alles boven de 2000 euro ?