Als een ondernemer een investeringsgoed koopt op afbetaling, wanneer kan hij dat op zijn balans zetten, voor welke waarde en starten met afschrijven?

Ons bedrijf biedt zonnepanelen op de markt aan op goederenkrediet basis. We richten ons op particulieren, maar komen ook veel ZZP-bedrijven tegen (eenmanszaak, bv's, al dan niet btw-plichtig). Deze bedrijven kunnen fiscale voordelen krijgen als ze de investering op de balans kunnen zetten en vervolgens kunnen afschrijven en investeringsaftrek kunnen toepassen. Het eigendom gaat juridisch pas over na afbetaling van het systeem (bijv. 5 jaar).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Direct kan dat op de balans debet en de schuld credit op de balans.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212 Volgens de toelichting gaat het zoals ik het lees om een huurkoopconstructie, ik zou verwachten dat dat dan net iets anders werkt, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Werkt dat dan ook zo?

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan of de afbetaling in de praktijk neerkomt op operational lease of financial lease. Dat moet blijken uit de verdere afspraken.

Tijdens de leaseperiode bij operational lease: juridisch eigendom leasemaatschappij, fiscaal eigendom leasemaatschappij, economisch eigendom leasemaatschappij, op balans leasemaatschappij.

Tijdens de leaseperiode bij financial Lease: juridisch eigendom leasemaatschappij, fiscaal eigendom ondernemer, economisch eigendom ondernemer, op balans ondernemer.

Het verschil ontstaat vooral door het afspreken van deze verschillen. Als je wil dat klanten de zonnepalen kunnen activeren, moet je dus ook overeenkomen dat zij tijdens de leaseperiode economisch eigenaar zijn en dus verantwoordelijk voor de panelen. Natuurlijk moet de lease van de zonnepanelen ook te zien zijn als een zakelijke uitgave, anders mag er sowieso niet zakelijk bekostigd of geactiveerd worden.

Toegevoegd na 3 uur:
Aanvulling: als de zonnepanelen op de balans staan mag er op af worden afgeschreven, maar zijn de betalingen geen aftrekbare kosten maar aflossingen. Er kan dan sprake zijn van investeringsaftrek. Als de zonnepanelen niet op de balans staan mag er niet op worden afgeschreven, maar zijn de betalingen wel aftrekbare kosten. Er kan dan geen sprake zijn van investeringsaftrek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
OK. Zo had ik het ook geinterpreteerd. Maar wat nou na afloop van de leaseperiode in geval van operational lease. Mag het bedrijf dat investeringsgoed dan alsnog op de balans zetten? En afschrijven?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of de klant na afloop van operational lease iets op de balans kan zetten hangt er vanaf wat is afgesproken over wat er met het goed gebeurt. Als dat goed gewoon weer terug gaat naar de leverancier (zoals het inleveren van een leaseauto) dan niet. Als het goed op dat moment over overgenomen door de klant wel. Operational lease is een vorm van huur, financial lease een manier van koop. Je kunt na afloop van de huur soms een goed overnemen tegen de waarde op dat moment.