Moet ik importheffing betalen over Chinese producten uit Europeze warenhuizen?

Ik wil graag iets bestellen op een Chinese webwinkel, ik weet dat je vanaf een bepaald bedrag importbelasting moet betalen bij de bezorging. Sinds kort is het mogelijk om op sommige webwinkels je product van hun Europese warenhuizen te kunnen bestellen, dit kost iets meer omdat het ook sneller geleverd wordt. Ik vraag me dus af of ik wel of geen belasting moet betalen aangezien de warenhuizen in de EU liggen en je binnen de EU geen importbelasting hoeft te betalen, ik ben namelijk bang dat mij bij de bezorging een grote verassing te wachten zal staan.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
capthavoc
8 jaar geleden
lijkt mij van niet als iets koopt in een EU webwinkel dat zullen zij de import belasting al verwerkt hebben in de prijs.
Tenzij dat anders is aangegeven, maar lijkt mij voor jouw niet van toepassing. Deze inkopers kopen natuurlijk in bulk en dan is de belasting waarschijnlijk lager dus vandaar wel iets duurder maar niet zo duur als 1 kleinere bestelling rechtstreeks. Goeie indicatie is bv een KVK nummer en land van origine of ander soort certificaat. dat zou al aan moeten geven of zij de import belasting in de prijs verrekenen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of je iets koopt bij een soort tussenpersoon (tussen jou en het Chinese bedrijf) en vrij is van importheffing is een vorm die ik niet ken. Wel kan ik aangeven dat ik via een "Chinees" een foto-objectief heb gekocht dat bij aflevering twee keer zo veel kostte als de oorspronkelijke prijs. ik kreeg van Post.nl een meegeleverde factuur met de volgende melding "Als u goederen van buiten de Europese Unie ontvangt, moet u bij de Douane een invoeraangifte doen voor deze goederen. PostNL Pakketten Benelux B.V. heeft uit naam van Koninklijke PostNL B,V. voor uw zending aangifte gedaan en belast u conform onderstaande specificatie". Ik heb deze kosten vervolgens bij het Chinese bedrijf aangekaart en geheel van hen terugontvangen op grond van het feit dat zij mij aangaven dat ik betaald had voor een dekking tegen invoerrechten en belasting. Het werd netjes afgewikkeld. Ik kan zelf niet terugvinden dat ik daar voor betaald zou hebben, maar het is natuurlijk wel interessant te weten dat je dit dus wel ergens kan aanvinken. Hier ging het om een bedrag van rond de € 25,00 die verdubbeld werd, maar mogelijk zijn kleine artikelen vrijgesteld van extra heffing. Ook zou de consumentenlijn van Post.NL mogelijk meer info kunnen geven over de door hen gevolgde procedure.

Het beste antwoord

Als je producten bestelt die binnen de EU worden verzonden, hoef je inderdaad geen importheffing te betalen.

Ter info:
Om geen verrassingen aan de deur te hebben is het goed om gebruik te maken van Europese distributiecentra. Doordat producten binnen de EU verzonden worden, kunnen ze zonder invoerkosten geleverd worden. Enige zijn natuurlijk de mogelijke verzendkosten die gerekend worden door een webshop, soms zijn die anders dan verzending vanuit China. Op deze pagina wordt per webshop uitgelegd waar de centra zitten en hoe je kunt zien of je producten vanuit die centra verstuurd worden of niet:
http://www.chinareview.nl/europese-distributiecentra/
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!