Verkoop zonder winst, moet ik dan btw over de btw rekenen?

Stel ik koop iets in voor 10 euro (ex btw) en wil het zonder winst doorverkopen. Welke van de twee opties klopt dan?

- Ik verkoop het door voor €12.10 (ex btw), dit is het bedrag dat ik aan de groothandel heb betaald.
Ik betaal dan (10 x 0.21 = ) €2.10 BTW over mijn inkoop aan de belastingdienst.
Ik krijg dan (12.10 x 0.21 = ) €2.54 BTW van de klant.

- Ik verkoop het door voor 10 (ex btw),
Ik betaal dan (10 x 0.21 = ) €2.10 BTW over mijn inkoop aan de belastingdienst.
Ik krijg dan (10 x 0.21 = ) €2.10 BTW van de klant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Nee, je rekent geen btw over btw
Jij verkoopt voor € 10,- ex btw. = € 12,10 incl btw.
Jouw betaalde btw over de inkoop (€ 2,10) en de af te dragen btw over de verkoop (€ 2,10) vallen tegen elkaar weg.

Dat is ook logisch: want jij brengt c.q. rekent geen toegevoegde waarde, dus is er ook geen extra Belasting op Toegevoegde Waarde