Voorlopige aanslagen in het kader van de schenkbelasting is geen nieuwigheid. De laatste jaren komt zij overigens wel vaker voor dan voorheen. Dit heeft te maken met de automatiseringsproblemen bij de Belastingdienst nu ook sinds 2017 de mogelijkheid bestaat om online aangifte te doen voor de schenkbelasting.

Betreft het een schenking voor de aankoop van een huis en heeft men daarbij om de eenmalige verhoogde vrijstelling gevraagd, dan is te verwachten dat de definitieve aanslag zelfs 3 jaren na het doen van de schenking wordt verkregen, daar men de ontvangen schenking over 3 jaar mag spreiden en de Belastingdienst na afloop van die drie jaar controleert of aan alle voorwaarden voor de vrijstelling is voldaan.

Het opleggen van een voorlopige aanslag is gebaseerd op artikel 14 van de Algemene wet inzake rijksbelasting.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Maar hoe moet ik die relatie tussen de online aangifte en de vaker voorkomende voorlopige aanslagen precies zien dan?
Bij een vrijstelling zal de DA dan vermoedelijk wel nihil zijn. Maar als die is opgelegd kan er toch nog een navordering plaatsvinden indien het geld niet besteed is aan de woning?
In artikel 14 staat dat het te regelen is via een ministeriële regeling weet je ook welke dat is?
LammertdeHaan
4 jaar geleden
Daarvoor gaf ik als oorzaak aan de automatiseringsproblemen bij de Belastingdienst (kennisgeving van de Belastingdienst zelf). Daar komt bij dat de vertrekregeling van enkele jaren geleden nog steeds na-ijlt. Als de schenking niet of niet volledig is aangewend voor de eigen woning maar voor andere doeleinden dan kun je zeker al gauw rekenen op een navordering, tenzij het verschil niet meer bedraagt dan € 5.428 (norm 2019), Aan de desbetreffende ministeriële regeling kan ik je helaas niet helpen. Daarvoor zou ik een lijst met enkele honderden regelingen moeten doornemen. Overigens worden deze regelingen wel gepubliceerd maar kijk ik er zelf nauwelijks in en baseer ik me volledig op wet en jurisprudentie. Daar draait het immers om en niet om een uitvoeringsregeling.