Worden de kilometers die vertegenwoordigers maken door het kunduz akkoord belast?

Als je als vertegenwoordiger werkt en veel op pad bent naar klanten worden de reiskosten die je daarvoor declareert ook volledig belast onder het kunduzakkoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De 'reisbepalingen' uit het Kunduzakkoord:
(Bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/05_mei/16/binnenland/kunduz-belastingverhogingen.xml)

•Woon-werkverkeer wordt belast, door het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Het vergoeden van zakelijk reizen blijft onbelast . Alle leaserijders krijgen een bijtelling voor privégebruik.
•De woon-werkkilometers met de auto van de zaak worden belast.

Je hebt het over 'declareren' van reiskosten. Dan heb je -zo begrijp ik- geen leasewagen maar rijd je met je eigen auto.
De zakelijke ritten (de ritten die je maakt vanaf je bedrijf naar de klanten en terug) blijven volgens bovenstaande bepaling onbelast, geen verandering daarin dus. (Op dit moment mag maximaal euro 0,19/km onbelast worden vergoed voor zakelijke reiskosten).

Wat wel voor je verandert, is de vergoeding van de kosten voor het rijden van je woning naar je werk. Als de werkgever daarin niets verandert, houd je van die vergoeding (ervan uitgaande dat je die krijgt) netto minder over, omdat er belasting op wordt ingehouden. Anders gezegd: als je hetzelfde over wilt houden als nu, zal de werkgever een hogere vergoeding hiervoor moeten geven. Overigens hebben nogal wat werkgevers die optie al 'afgevangen' in de arbeidsovereenkomsten; ze gaan geen hogere vergoedingen geven omdat de regering bepaalde zaken gaat belasten.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aanvulling op Computoon. Je moet zorgen dat je formeel vanuit huis werkt en alle kilometers voor de zaak gaan. Je gaat toch niet elke dag via kantoor van en naar de klanten?