Heb ik teveel belasting betaalt over mijn vakantietoeslag?

Mijn contract is op 1 februari 2015 beëindigd en na 8 weken heb ik mijn opgebouwde vakantietoeslag uitbetaald gekregen. Nu heb ik hierover 44.32% belasting betaalt terwijl ik niet in de buurt ben gekomen van de 20.000 euro jaarloon. Ik dacht dus dat ik 36.50% belasting zou moeten betalen en heb hier contact over opgenomen met mijn voormalige werkgever. Hier werd mij verteld dat over vakantietoeslag andere belastingtarieven gelden en ik wel degelijk de 44.32% moet afdragen.

Ik heb zelf het idee dat ik gelijk heb en dat ik dus teveel betaalt heb maar weet niet genoeg van de belastingtarieven om hier zeker van te zijn. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, je hebt teveel betaald, maar dat is niet erg want dit kun je later terugkrijgen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en waar baseer je je antwoord op??
tinus1969
9 jaar geleden
Teveel betaald: Vraagsteller heeft gelijk dat als hij minder dan 20K verdient, hij uiteindelijk ook over dit deel van zijn salaris maar 36.5% hoeft te betalen. Maar het 'juiste' belastingbedrag wordt pas definitief bepaald als hij aangifte doet.
SimonV
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, en de werkgever ook. Plus. Voor vakantiegeld geldt een bijzonder tarief van 44,32%.
De werkgever moet dit dus in rekening brengen.
Is het jaarsalaris erg laag, dan kan er toch voor worden gekozen om het vakantiegeld volgens het normale tarief te belasten. Bij de uiteindelijke aangifte worden alle mogelijke ongerechtigheden gladgestreken. Je had dus beter even een bron kunnen gebruiken om je antwoord te verduidelijken. http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-05-26/waarom-is-vakantiegeld-zo-zwaar-belast