Gaat 21% BTW op energie (gas/licht/water) ook in op 1 oktober?

Moeten de meterstanden worden opgenomen op 1 oktober of krijg ik een factuur met 21% over het gehele jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ja! Vanaf vandaag is het algemene btw-tarief niet 19 maar 21 procent. Daardoor worden luxe goederen als tv-toestellen en computers, maar ook bijvoorbeeld gas en elektra duurder. Het lagere btw-tarief van 6 procent, waar levensmiddelen onder vallen, blijft gelijk.

Alleen voor antwoord op je vraag: Pas vanaf januari zullen de prijzen vrijwel overal zijn aangepast aan de hogere btw, verwacht de brancheorganisatie. Dus het kan wel eerder zijn, maar bij dit soort btw-verhogingen is dit pas in januari.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het tijdstip van levering is bepalend voor het BTW tarief. Leveringen vóór 01 oktober vallen onder het oude tarief. Leveringen vanaf 01 oktober worden met 21% belast. Het BTW bedrag in je maandelijks voorschot zal waarschijnlijk wel worden aangepast. Hoe de verschillende energie aanbieders de BTW over de afrekening gaan berekenen kun je op hun websites lezen.