Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik had recht op huursubsidie in 2011. Is er nog een mogelijkheid om die te krijgen?

Ik kon pas huursubsidie aanvragen nadat mijn jaargegevens bekend waren. Nu zie ik dit ik geen huursubsidie meer kan aanvragen over 2011 via de site van de belastingdienst. Is er nog een mogelijkheid om alsnog mijn huursubsidie te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
582

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kon als je het vóór vandaag (1 April) had gedaan. Zie bron.

Als je uitstel hebt van je aangifte inkomstenbelasting, of één van je huisgenoten heeft dit gekregen, dan kan het ook ná 1 April nog.

Wat ik alleen niet snap, is waarom eerst je gegevens bekend moesten zijn voordat je je toeslag kon aanvragen. Het heet trouwens geen huursubsidie meer, dat was toen het nog uitgevoerd werd door het VROM, sinds het onder de Belastingdienst valt, heet het huurtoeslag.

Maar toeslagen worden ALTIJD toegekend naar aanleiding van een voorlopige schatting van je inkomen. Je krijgt dan ook een voorschot, naar aanleiding van een tijdelijke beschikking. Pas als je gegevens bekend zijn, kunnen deze tijdelijke beschikkingen - eventueel na correctie - worden omgezet naar een definitieve beschikking. Ik begrijp dus niet waarom je pas een aanvraag zou kunnen doen wanneer je 'jaargegevens' (daarmee bedoel je je jaaropgaaf, misschien?) bekend waren. Het kan pas definitief gemaakt worden wanneer je gegevens over dat jaar bekend zijn, maar voor iedereen die toeslagen ontvangt, geldt dat, en geldt dat de toeslagen op het moment van ontvangen, nog niet definitief zijn.

Voor dit jaar moet je dus ook gewoon een aanvraag doen, als je denkt dat je er in 2012 recht op hebt. Als je niet zeker bent van je inkomen in 2012, maak je een schatting. Schat je te hoog in, dan krijg je mogelijk te weinig toeslag en krijg je achteraf nog extra toeslagen. Schat je te laag in, dan krijg je mogelijk teveel, en moet je achteraf terugbetalen. Maar vraag het wel aan, anders zit je volgend jaar mogelijk met hetzelfde probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, helaas gaat dat niet met terugwerkende kracht.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Huursubsidie valt tegenwoordig onder de toeslagenwet van de belastingdienst en heet dan ook huurtoeslag.

Je kunt tot vandaag (1 april 2012) nog huurtoeslag aanvragen over 2011 als het alleen voor jezelf is.

Ga hiervoor naar http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/aanvragen/toeslag_2011_aanvragen

Download het aanvraagprogramma huurtoeslag en vul dat in. Je moet wel over een DigiD beschikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding