Hoe moet de OZB-waarde worden bepaald van een gebouw dat op erfpachtgrond staat en na de erfpacht verwijderd moet zijn?

Een gebouw moet over 4 jaar verwijderd worden want dan verloopt de erfpachtovereenkost voor het terrein. In die erfpachtovereenkomst staat namelijk dat het terrein na beëindiging weer in de oorspronkelijke staat moet worden opgeleverd en het gebouw is pas tijdens deze erfpacht gebouwd.

Het lijkt me dan niet voor de hand liggen dat zo een gebouw wordt aangeslagen als een gebouw dat op eigen grond zou staan. De waarde van een gebouw dat binnenkort weg moet zal immers veel minder zijn dan een gebouw dat permanent kan blijven staan.

Toegevoegd na 2 dagen:
Overigens, die erfpachtovereenkomst is tussen scouting en de gemeente want het is gemeentegrond

6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Dus de erfpacht wordt niet verlengd?
Poet
6 jaar geleden
Misschien wel maar misschien niet

Antwoorden (1)

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad is toekomstige sloop een omstandigheid waar rekening mee gehouden moet worden bij de waardebepaling van een onroerende zaak (nr. BK 1513/02). Toekomstige sloop is immers een factor die een potentiële koper zal meenemen bij zijn openingsbod op een te koop staande onroerende zaak.
Maar toekomstige sloopplannen worden door gemeenten veelal slechts als waardedrukkende factor gehonoreerd indien aan deze sloopplannen ten minste een formeel besluit ten grondslag ligt, zoals een sloopvergunning.

In dit voorbeeld, waarbij nog niets zeker is, zal mogelijke sloop dus geen effect hebben op de WOZ-waarde.

Toegevoegd na 2 dagen:
De berekening van de WOZ-waarde van een gebouw dat op erfpachtgrond staat is niet simpel. De taxateur moet:
- de WOZ-waarde indien nodig corrigeren voor de verschillen tussen de WOZ-waarde en de marktwaarde;
- voor de waarde voortkomend uit de investeringen van de erfpachter in de opstal en een onderhoudsituatie, die afwijkt van normaal onderhoud, corrigeren;
- indien de grondwaarde benodigd is, de totaalwaarde splitsen in een grondwaardecomponent en een opstalwaardecomponent middels een van toepassing zijnde grondquote, die voor ieder verschillend object uniek is en dus per geval berekend moet worden;
- het gevonden bedrag bewerken voor de tegenwaarde van alle beperkingen (duur en beperkende bepalingen) van de erfpacht alsmede voor de marktwaarde van de investeringen van de erfpachter in de grond, waarover geen canon verschuldigd is.
SimonV
6 jaar geleden
Poet
6 jaar geleden
En is een eis tot afbraak bij afloop van de erfpacht dan een formeel besluit?
SimonV
6 jaar geleden
Een eis tot afbraak is nog geen sloopvergunning, nog geen formeel besluit.
En je schrijft zelf al dat de erfpacht misschien wel wordt verlengd, niets is nog zeker...
SimonV
6 jaar geleden
"Als een onroerende zaak voor aanvang van het WOZ-jaar wijzigt, bijvoorbeeld door (ver)bouw of sloop, wordt hier bij de waardering rekening mee gehouden."
De sloop moet dus 100% zeker zijn. https://vng.nl/producten-diensten/databanken/belastingkennis-voor-raadsleden/alle-belastingen-op-een-rij/onroerendezaakbelastingen/onroerendezaakbelastingen-meer-informatie Volgens rechterlijke uitspraken is waardevermindering bij toekomstige sloop slechts 17,5%.
Niet veel, vind ik. http://www.belastingbelangen.nl/artikel/Hoe_ver_kan_de_WOZ_omlaag