Werk je met deze werktijden zwart?

Mijn moeder geeft gitaarlessen, gemiddeld 17 per maand aan verschillende leerlingen. Zij vraagt hiervoor €7.50, dus ze komt uit op €127,50 per maand. Zij is nog vrijwilliger op een middelbare school in de mediatheek. Ze krijgt hiervoor een vrijwilligersbijdrage van 2,50 per uur x 3 uur = 7,50 per week = 30,00 per maand. Nu wil ik graag weten of 157,50 per maand zwartwerken is. En ligt het er ook nog aan hoeveel mijn vader werkt/verdient?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze werkt dus 3 uur per week (1 dag) in de mediatheek, vandaar 7,50 per week. Ik heb maal 4 gedaan, wat minder dan een maand is, omdat ze in vakanties e.d. daar niet werkt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mijn vraag is dus of ze dit moet aangeven bij de belastingdienst of niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het vrijwilligerswerk hoeft ze tot 1500 euro per jaar niet op te geven.

Het andere geld moet ze wel opgeven bij de belastingdienst en tot ongeveer 6500 euro per jaar hoef je daar geen belasting over te betalen.

Dus opgeven aan de belasting moet ALTIJD.

De werktijden zeggen niets over zwart werken, het niet opgeven aan de belasting zegt dat het zwart werk is. Ze kan het gewoon opgeven, ze zal door haar heffingskorting geen belasting hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.50 per uur valt nog mee, maar ik hoor soms dat mensen bedragen verdienen met vrijwilligerswerk waar ik bijna jaloers op word...
Hoezo vrijwillig denk ik dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het niet zo om Adriek, als je werkt bij de TSO van een school kun je zo 8 euro per uur verdienen maar het is dan vrijwilligerswerk. Anders krijgen ze al helemaal niemand voor dat uurtje overblijf. Het is gewoon een regeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

werktijden hebben niets met zwartwerken te maken. Iemand die zwartwerkt geeft zijn inkomen niet op aan de belasting dat is zwartwerken.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar tot een bepaald inkomen is het legaal. In dit geval 157,50. En ik wil weten of dit legaal is.
ronron1212
11 jaar geleden
niet op geven is zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaaaa maar tot een hoe hoog salaris is dit legaal, en vanaf wanneer dus niet meer legaal?
ronron1212
11 jaar geleden
iets dus alles wat niet opgegeven wordt is zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nooit legaal ARTBS, de belastingdienst wil gewoon eerst de cijfers hebben!
Zwartwerken heeft niet zo zeer te maken met de uren die je werkt, maar met het aangeven van inkomsten i.v.m. belastingen en premies die afgedragen dienen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoeveel mag je verdienen zonder dat je het moet aangeven bij de belastingdienst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets, je moet het altijd opgeven.
Legaal of illegaal...?
Elke vorm van inkomen moet worden opgegeven bij de belastingdienst.
Het kan best zijn dat er geen belasting over betaald hoeft te worden maar opgeven aan de belastingdienst is wel zo verstandig.
De fiscus zal je moeder aanslaan voor een nihil inkomen en dus zal zij hierover geen belasting behoeven te betalen.
Het bedrag van €157,50 wat je moeder per maand verdient maakt niet of het zwartwerken is of niet.
Waarschijnlijk zal de belastingdienst laten weten dat het bedrag niet hoeft te worden opgegeven door middel van een standaardbrief dat er geen aangifte behoeft te worden gedaan.
Heeft je moeder echter recht op toeslagen zal zij dit bedrag zeker moeten opgeven.
Het zal dan waarschijnlijk in mindering worden gebracht op de toeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als het minder is dan een bepaald getal is het toch te weinig om belasting over te betalen en hoe je get toch niet aan te geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is waar dat je over een nihil inkomen geen belasting hoeft te betalen,maar als je het bedrag niet opgeeft aan de belastingdienst en men komt er achter kun je nog problemen krijgen ook.
Opgeven is dus veel verstandiger.
Niet alleen dat,maar ook nog een plicht.
Ook al is het zo weinig dat er geen belasting over hoeft te worden betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, ik snap het. Dankjewel!
fisbel
11 jaar geleden
Jack7: De moeder van ArtBS zal bij indienen van haar aangifte zeker niet aangeslagen worden voor een NIHIL inkomen.
Immers € 127,50 per maand x 12 maanden is € 1530 inkomen. (vrijwilligerswerk hoeft niet vermeld te worden in de aangifte. Er zal wel een nihilaanslag volgen, dus € 0 te betalen belasting - zie antwoord Pelle hieronder.
Als je de bedragen netjes aan de belastingdienst opgeeft vogelen ze daar wel uit of je er belasting over moet betalen. Je mag tot een bepaald bedrag verdienen zonder dat je daar belastingplichtig over bent. (je belastingvrije voet) Bedragen zullen ongetwijfeld op belastingdienst.nl te vinden zijn.

Werktijden zijn niet van belang voor zwart- of niet. (Werktijden kunnen overigens wel onwettig zijn: denk aan nachtwerk voor minderjarigen, maar daarmee is het werk niet 'zwart'.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
fisbel
11 jaar geleden
AdrieK: De belastingvrije voet bestaat niet meer sinds 2001. Je betaalt nu belasting vanaf de allereerste verdiende euro. Maar op de belasting die je moet betalen, krijg je kortingen. Tot 2001 was er de basisaftrek. Over de eerste 8500 gulden inkomen hoefde je geen belasting te betalen. Als je zelf geen inkomen had, kon je de basisaftrek overhevelen naar je wel verdienende partner.
De moeder van ArtBS heeft vanwege de gitaarlessen inkomen waarover geen belasting is betaald. Er zal dus aangifte moeten worden gedaan. (opgeven bij: overige inkomsten)

Ondanks het feit dat tot zo'n € 6500 'belastingvrij' is kunnen er vanwege het inkomen consequenties zijn:
1. Minder toeslag - huurtoeslag kan zelfs honderden euro schelen, zorgtoeslag circa € 75
2. Uitbetaling van de algemene heffingskorting vanwege geen of weinig inkomen - uitbetaling uiteraard voor zover moeder een verdienende partner heeft.

En reken maar uit: (maximaal) 33,1% van 12 x € 127,50 is € 1530 inleveren.
M.a.w.: er wordt minder algemene heffingskorting uitbetaald.
In een worse scenario kan het opgeven van de inkomsten uit de gitaarlessen dus betekenen dat er meer dan € 1000 ingeleverd moet worden vanwege minder toeslag(en) en minder uitbetaling algemene heffingskorting.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor alle duidelijkheid: inleveren van de algemene heffingskorting is maximaal (12 x € 127,50) x 33,1% dus circa € 500
fisbel