Telt een medebewoner mee voor de hoogte van je huurtoeslag?

Mijn studerende zoon heeft een zelfstandige huurflat in de sociale huursector en wil een buitenlandse medestudent 6 maanden bij hem in huis laten wonen omdat diegene geen andere woonruimte kan vinden. Hij wil dat doen zonder huurovereenkomst maar wil wel de vaste lasten samen delen. Er wordt dus niets op papier gezet. Nu weet ik niet of buitenlandse studenten voor zo'n periode verplicht zijn om zich ergens bij een GBA in te laten schrijven maar als dat wel verplicht is dan vraag ik mij af of dat consequenties heeft voor de hoogte van de huurtoeslag van mijn zoon.

8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk heeft het consequenties als de huur kan worden gedeeld met een ander. Je krijgt immers toeslag (gemeenschapsgeld), omdat je aangeeft dat je de volledige huur niet zelf kan betalen. Mocht er toch gekozen worden voor huur ontvangen plus de huurtoeslag ontvangen, dat je verrader nooit slaapt. Buurtbewoners zien meer dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel verstandig om sommige zaken op papier te zetten. Maar ook al zet je zaken op papier er is toch geen sprake van een zelfstandige woonruimte die gehuurd wordt door de andere. Als er gekozen wordt voor het delen van de vaste lasten, dan wordt de huur ook gedeeld. En huursubsidie is een regeling voor een groep mensen die ergens woont, maar waar de totale inkomsten van de bewoners onder een bepaalde grens zit. Nu zal een buitenlander meestal geen werkvergunning krijgen, dus deze heeft geen inkomsten uit loon. Maar misschien wel uit vermogen, want je moet wel ergens van leven 6 maanden. Maar het gaat ook wel om 6 maanden, dus waarschijnlijk telt het jaar inkomen van de medebewoners maar voor de helft mee.
fisbel
8 jaar geleden
@carsrac:
U schrijft: Maar het gaat ook wel om 6 maanden, dus waarschijnlijk telt het jaar inkomen van de medebewoners maar voor de helft mee. Aan zo'n reactie heeft tham niets: misschien dit, waarschijnlijk dat.
Bovendien is het onjuist wat u stelt. Als de buitenlandse student zich voor 6 maanden op het adres inschrijft, wordt de huurtoeslag voor deze zesmaandenperiode gebaseerd op het JAARINKOMEN / verzamelinkomen van tham + de buitenlandse student. Zodra de buitenlandse student zich uit laat schrijven, telt weer uitsluitend het JAARinkomen van tham. N.B: als er een huurcontract wordt opgesteld is onderhuur een optie. Er mag dan geen gezamenlijke huishouding aanwezig zijn. Het inkomen van de buitenlandse student is dan niet van invloed op de huurtoeslag van tham.

Het beste antwoord

Ja.

"Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee."

Die medebewoner moet zich overigens inschrijven bij de GBA.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die GBA heet tegenwoordig kennelijk BRP, de Basisregistratie Personen.

"Inschrijven in BRP bij vestiging in Nederland

Bent u van plan om langer dan 4 maanden in Nederland te verblijven, dan moet u zich laten inschrijven in de BRP van de gemeente waar u gaat wonen. U bent verplicht dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland te doen, bij de afdeling burgerzaken. Wilt u ook uw partner en/of kinderen laten inschrijven, dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis."

Toegevoegd na 7 minuten:
NB:

Een onderhuurder is geen medebewoner.

"Een onderhuurder huurt een deel van uw woning, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een afspraak met de onderhuurder op papier. Hierin moet staan wanneer de onderhuur is ingegaan."

Maar aangezien niets schriftelijk is overeengekomen, laat ik die mogelijkheid buiten beschouwing.
Computoon
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Bent u van plan om langer dan 4 maanden .....
U bent verplicht dit binnen 5 dagen na uw aankomst .....
Ik ben van plan één maand in Nederland te verblijven.
Na een maand bevalt het mij zo goed, dat nog een half jaar wil blijven.
Maar de 5 dagen zijn al voorbij ..... ;-)
Computoon
8 jaar geleden
:-)