Aan hoeveel mensen mag je het vrijgestelde bedrag schenken voor de schenkbelasting?

een jaar geleden
1.1K
tinus1969
een jaar geleden
Volgens mij is dat onbeperkt https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting

Antwoorden (1)

In principe aan iedereen eenmaal per jaar. Voor partners ook maar eenmaal en voor kinderen tot 40 jaar geldt daar bovenop weer een eenmalige verhoogde vrijstelling
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
Als je in gemeenschap van goederen gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, dan is het ongelimiteerd wat de partners elkaar kunnen schenken. Maar als er huwelijkse voorwaarden zijn, geldt dit niet: dan wordt het gezien als een schenking aan een vreemde.
erotisi
een jaar geleden
Partners zijn geen vreemden maar voor hen geldt het partnertarief van 10/20% ipv 30/40%.
https://financieel.infonu.nl/belasting/134427-schenking-aan-fiscale-partner.html
erotisi
een jaar geleden
En met 'voor partners' bedoel ik aan en door partners
crispy
een jaar geleden
In jouw link staat het volgende:
"Geld schenken binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap in 2021 en 2022
Als partners getrouwd zijn in gemeenschap van goederen of een geregistreerd partnerschap hebben in gemeenschap van goederen, wordt er bij een onderlinge schenking geen schenkbelasting berekend. Als er huwelijkse voorwaarden gelden, wordt de onderlinge schenking gezien als een schenking aan een vreemde. "
Letterlijk dus wat er in de 1e reactie staat...
erotisi
een jaar geleden
Akkoord. Ik las voor vreemden eigenlijk 'overig' wat betreft tarief en vrijstelling maar in die bron wordt daar inderdaad net iets anders mee bedoeld.