Stel je hebt een bedrijf. Ik wil in Belgie wat bestellen, moet ik dan import / invoer kosten betalen en wat zegt de belastingdienst hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Neen je hebt vrijhandel binnen de EU. Je moet wel het BTW verschil betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk en simpel antwoord. Meer kun je er gewoon niet over vertellen.
+1
BTW verschil hoeft NIET betaald te worden.
Een bedrijf mag alle betaalde BTW in mindering brengen op de af te dragen BTW.
Wel moet dat bedrijf over de verkopen het nederlandse BTW tarief afdragen en mag ze slechts de betaalde BTW (belgisch tarief dus) aftrekken.
Veel bedrijvenb echter , als ze een btw nummer hebben, krijgen bij internationale handel geen btw nota's meer.
En omdat ze dan BTW vrij inkopen valt er ook geen BTW meer af te trekken bij de aangifte over de verkopen.

De enkele bedrijven/organisaties die NIET btw plichtig zijn hoeven ook geen BTW aangifte te doen over import vanuit een EU land. Dan betalen ze het BTW tarief van het land waar ze ingekocht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betaalt geen import/ invoer in de EU daar buiten wel. En de btw is voor de belasting en voor import/ invoer zijn de douane.