Ben je automatisch toeslagpartner van elkaar als er een kind is?

Mijn vriendin en ik wonen sinds kort samen, we zijn met z'n drieën want mijn vriendin heeft een kind uit een vorige relatie.

Zijn wou nou voor de belastingdienst toeslagpartners? Wij zijn dit liever niet omdat we dan geen recht hebben op toeslagen maar volgend de belasting dienst word je automatisch toeslagpartner als er een kind bij woont.

Ik vind dit raar omdat je als je geen kind hebt ook minder kosten hebt en dan wel toeslagen krijgt, terwijl met kind alles duurder is en je dan juist geen toeslagen meer krijgt.

Iemand eng idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je bent toeslagpartner van elkaar als je voor elkaar zorgt. Waarschijnlijk op het moment dat je samenwoont (in het GBA op hetzelfde adres in geschreven) ben je al toeslagpartner. Maar dat een minderjarig kind van een van twee ook op hetzelfde adres ingeschreven staat maakt dat toeslagpartner voor een deel van het jaar bent.
En dit feit zorgt er voor de belastingdienst dat je voor elkaar zorgt of dat dient te doen.

De regels voor inkomstenbelasting en toeslagen op gebied van fiscaal partner zijn gelijk gesteld dit jaar. Dus als fiscaal partner bent dan ben je ook toeslagpartner.

Ik ga ervanuit dat het kind van je vriendin minderjarig is.

Als je samenwoont dan heb je minder kosten en dat is het feit waar de belastingdienst vanuit dient te gaan volgens de belastingwet. Als je vriendin een kind heeft dan hebben jullie mogelijk recht op kind-gebonden toeslagen. Omdat inderdaad met een kind het leven duurder is dan zonder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als 2 mensen gaan samenwonen en er is een kind worden de partners voor het gehele jaar toeslagpartners én fiscaal partners van elkaar. Het maakt hierbij geen verschil of het kind uit een vorig huwelijk is of dat het een gezamenlijk kind is.

Hetzelfde geldt voor mensen die een samenlevingscontract afsluiten of gezamenlijk een eigen woning kopen. Toeslagpartners en fiscaal partners voor het gehele jaar dus, mits er al vanaf 1 januari van dat jaar werd samengewoond.
fisbel