Op welke wijze kun je de kosten van de huur aftrekken zonder winst?

Mag ik de huur van mijn winkelpand aftrekken zonder dat ik winst maak uit de producten die ik verkoop?
Is dat alleen 21% van de btw of mag je 90% aftrekken?

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ik ga ervanuit dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en de btw.

Als je het pand huurt voor je winkel zijn het gewone bedrijfskosten. Stel huur is exclusief btw eur 1.000 per maand, eur 210 btw daarover (dus totaal eur 1.210) dan boek je 1.000 als kosten. De eur 210 boek je als voorheffing, dat zijn geen kosten.
Maar niet alle bedrijfspanden worden met btw verhuurd. In dat geval boek je het totale bedrag van de huur als kosten.
.
Zie verder de bron.
Die geeft meer detailinformatie voor specifieke situaties.
Toegevoegd op 22 november 2020 16:05: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Whitney1987
3 jaar geleden
Bedankt dat u de moeite heeft genomen om te reageren. De geboekte kosten van 1000 euro krijg ik die terug van de belastingdienst? ik heb uw link gevolgd helaas word ik daar niet wijzer van. Omdat daar vermeld staat dat ik de huur van de winst mag aftrekken, die link kan ik niet leggen als ik geen winst maak vanuit de producten ( in het geval het heel slecht gaat met de verkoop) Ik hoop dat u mij verder kan helpen.
Computoon
3 jaar geleden
Je trekt de huur niet van de winst af. De huur is een kostenpost. Stel dat je voor E 5000 aan producten verkoopt per jaar (omzet is 5000). De inkoopprijs van de producten is 6000. En de huur is 3000.
Dan heb je een resultaat van (5000 -/- 6000 -/- 3000) negatief 4000. Ofwel een verlies. Uiteraard betaalt de Belastingdienst dat bedrag niet uit. Wat gebeurt er dan wel mee? Er ontstaat een te verrekenen verlies. Volgens bepaalde fiscale regels wordt dat verlies in mindering gebracht op het inkomen van een jaar met een positief bedrag. Stel verlies 2019 was eur 4000
In 2017 had je een inkomen van 13.000. In de jaren daarvoor niets. Die 4.000 wordt met een verliesbeschikking in mindering gebracht op het inkomen van 2017. Dan resteert nog een inkomen van eur 9000 over 2017. En krijg je nog wat belasting terug over 2017, want over 9000 moet je natuurlijk minder belasting betalen dan over 13.000. Tip: schakel een administratiekantoor in, dat je boekhoudkundig wat op weg kan helpen.