Is het mogelijk de gemeentelijke belastingen op de naam van mijn huisgenote over te zetten?

Ik deel een appartement met iemand anders, maar alle belastingen komen op mijn naam te staan. Hierbij krijg ik dus alle verantwoordelijkheid voor onze lasten. Aangezien ik straks 4 maanden in het buitenland zit, zou het prettig zijn als mijn huisgenote deze rekeningen kan gaan betalen. Evt. zouden we ook nog kwijtschelding kunnen vragen bij de gemeente en RBG, neem ik aan, want we zijn allebei studenten van 21 zonder vaste baan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
tinus1969
8 jaar geleden
Is dat appartement koop of huur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuses; het is een huur appartement.
Utrecht
8 jaar geleden
En wie is de officiele huurder?
Daar komen de rekeningen terecht....
Je kan ook alles met automatische incasso's laten betalen. Veel makkelijker; nooit te laat, nooit vergeten.

Het beste antwoord

Als je een aardig briefje stuurt naar de belastingambtenaar, dan kan er wel een betalingsregeling getroffen worden. Ook het feit dat jij 4 maanden niet woont op het adres willen ze ook wel graag weten.

Het feit dat jullie op het zelfde adres wonen betekend dat je huisgenoot de brieven van de belastingdienst ziet en dus ook met jou toestemming open mag maken.

Ook over de eventuele kwijtschelding kan de gemeentelijke belastingambtenaar of iemand namens hem je informeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet nodig om de tenaamstelling te wijzigen. Je huisgenoot kan gewoon de acceptgiro's betalen.

Als je 4 maanden weggaat, dien je je officieel uit te schrijven; de acceptgiro's komen dan vanzelf op naam van de achterblijvende bewoner (er van uitgaande dat het een huurappartement is).
8 jaar geleden
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mij-in-de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven Uitschrijven moet officieel pas als iemand langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reacties. Mijn huisgenote kan inderdaad de belasting acceptgiro's die door de brievenbus komen betalen.. maar doet zij dit niet of wordt dit vergeten, dan heb ik waarschijnlijk een probleem, aangezien het op mijn naam staat? en aan de andere kant v/d wereld kan ik er ook moeilijk steeds achteraan. Daarnaast maak ik me zorgen dat ik aan het een en ander vast zal zitten als ik ooit eens ga verhuizen (en dat is waarschijnlijk eerder dan mijn huisgenote)..