Betaal ik belasting over mijn loon (17jaar)?

ELke maand check ik mijn loonstrook en gaat er ongeveer 70 cent premie af. Is dit belasting? Verder gaat er niks verder af van mijn loon. Betaal ik dus geen belasting over mijn loon?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
Op je loonstrook moet o.a. staan je bruto loon en je netto loon.
Staan deze er niet op ? Dan voldoet je loonstrook niet aan de wettelijke eisen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wat-staat-er-op-mijn-loonstrook
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op mijn loonstrook staat Bruto en netto loon, echter zijn deze bedragen het zelfde
Erna55
6 jaar geleden
Heb je een "gewone" baan of is het gesubsidieerd werk ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon een bijbaantje bij de supermarkt. Ben nu 17

Antwoorden (2)

in feite betaald iedereen belasting! Ik ben zelf 16 jaar.

ik weet niet waar jij werkt. maar bij Albert Heijn gaat het zo.
Loonkosten werkgever: dit is brutoloon. je werkt voor dat.
En daarna heb je Uitbetaald op eigen rekening. En dit is Netto. En dit krijg je op je rekening.

Bijvoorbeeld, Je Loonkostenwerkgever = 600€. En je Uitbetaald op eigen rekening is 521,32€ dan is doe je Bruto - netto = 78.68 wat je betaald voor je belasting !

Je kan ook belasting aangifte doen om je belasting geld terug te krijgen. alleen daar kan ik je niet helpen in deze vraag/onderwerp!

Ik hoop dat je wat hieraan hebt !

Gr
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het doet er niet doe wat voor baan je hebt. Uit je reactie blijkt dat brutoloon en nettoloon hetzelfde is. Er wordt wel belasting afgedragen (premie) door je werkgever. Maar tegelijktertijd is er de scholieren- of studentenregeling. Dat wil zeggen dat er van te voren rekening is gehouden dat je jaarinkomen lager is dan circa € 6500. In dat geval hoef je bij een werkgever geen belasting te betalen. Kijjk maar eens op je loonstrook: je zult zien dat de loonheffingskorting wordt toegepast (code 1)

Als er wel belasting zou worden ingehouden op je loon zou je die belasting kunnen terugvragen.
Kortom: bruto is netto. Er is achteraf geen belasting via de aangifte terug te krijgen.
fisbel