Waarom krijg ik geld terug van de belasting voor mijn studieschuld?

Tien jaar geleden ben ik begonnen met een studie, maar heb deze na 3 jaar niet afgemaakt. De studieschuld heb ik jaren geleden al afbetaald. Nu is de termijn verstreken waarna de lening dus definitief geen gift is geworden en krijg ik flink wat geld terug, maar waarom? Is dit de rente die ik heb betaald over de studieschuld? Of is dit het deel van mijn studieschuld wat in mijn propedeuse viel wat blijkbaar wel een gift is geworden? Of is het iets anders? Het is mij niet helemaal duidelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
bij een lening staat tegenover vermogen een schuld, waardoor de vermogensheffing lager uitvalt
bij een gift betaal je elk jaar 1.2% over je vermogen (minus een kleine vrijstelling)
wellicht heb je al die jaren teveel vermogensheffing betaalt en krijg je dat terug, nu achteraf duidelijk is dat het een lening was en je dus feitelijk een schuld had opgebouwd
fisbel
10 jaar geleden
Itis Le Clerc
U beschrijft een totaal andere situatie:
Vermogen waarop schulden in mindering mogen worden gebracht.
Studieschuld mag in het algemeen wel op vermogen (boven de vrijstelling) als schuld in de aangifte worden opgenomen. Komt dan in mindering op het vermogen Box 3. Wat bedoelt u met: bij een gift betaal je elk jaar 1,2% over je vermogen.
Haalt u nu niet allerlei zaken door elkaar.
Bedoeld moet zijn: bij een gift (ANBI) wordt de drempel van 1% van het drempelinkomen toegepast met een minimum van €60. Overigens een nog afwijkender situatie als de vraag van bdl. Dat er mogelijk minder vermogensrendementsheffing is verschuldigd is een slag in de lucht. Hier absoluut niet aan de orde.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ja, ik was wat in de bonen als de prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift, dan is die in de voorafgaande jaren ten onrechte als vergoeding in mindering gebracht op de studiekosten
de onvergoede kosten waren dus hoger en daarmee ook de aftrek waarop vraagsteller recht had
met de teruggave wordt dit verrekend

Het beste antwoord

U hebt in de jaren dat u studeerde collegegeld en andere kosten moeten maken. U viel toen onder de wet studiefinanciering. Voor de studiekostenaftrek konden normbedragen opgevoerd worden, in het algemeen niet de werkelijke kosten van de studie. De verkregen studiefinanciering moest op het totaal aan normbedragen in mindering worden gebracht. Daarnaast (tot en met 2012) ook nog eens de drempel van € 500.

Behoudens enkele uitzonderingen zoals de nog thuiswonende student met uitsluitend een basisbeurs of de student met een nullening was het vrijwel nooit mogelijk in de periode van studiefinanciering studiekosten als aftrekpost in de aangifte op te nemen. Omdat de studiefinanciering terugbetaald moet worden wordt u alsnog in de gelegenheid gesteld studiekostenaftrek toe te passen in uw aangifte.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het nog niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.. :) Krijg ik nu geld terug omdat ik een studieschuld heb gehad of omdat ik studiekosten zou hebben gemaakt, want mijn ouders hebben destijds het collegegeld betaald. Behoort deze teruggave mij toe of mijn ouders?
fisbel
10 jaar geleden
Studiekostenaftrek is een persoongebonden aftrekpost. Dat wil zeggen dat alleen u in aanmerking komt voor belastingteruggave. Niet uw ouders. Formeel komt u niet in aanmerking voor de aftrekpost. U hebt de kosten van collegegeld e.d. immers niet zelf betaald. Indirect wordt dit vaak zo opgelost dat de ouders een jaarlijkse schenking aan het studerende kind geven die daar vervolgens de studiekosten van betaalt. Dat is bij u niet gebeurd. De Belastingdienst vraagt in deze sittuatie eigenlijk nooit naar betaalbewijzen uit het verleden. De studiekosten zijn betaald en dat is het. U en alleen u kan dus de niet afgetrokken jaren van studiekostenaftrek in uw aangifte opnemen. Dat gaat met de standaard normbedragen zoals die tot half 2013 golden. Het programma geeft deze bedragen vanzelf aan als u aangeeft HBO/WO en de periode: meestal 1 januari t/m 31 december. Let op: u moet alle jaren van terugbetaling in 1 jaar vermelden. Het hangt van uw inkomen in het aangiftejaar af of de aftrekpost niet, gedeeltelijk of geheel kan worden verzilverd. Er is dus geen keuze van aangiftejaar. Het aangiftejaar is het jaar dat u de beschikking van DUO hebt ontvangen dat de diplomatermijn is verstreken. Bij u dus 2013 of 2014 (volgend jaar) De aftrek wijst zichzelf. U vinkt aan: Hebt u in (jaar) bericht gekregen dat uw studiefinanciering over vorige jaren definitief niet is omgezet in in een gift? Antwoord: JA. Vervolgens kunt u zelfs tot 2002 teruggaan om voor elk jaar de desbetreffende gevraagde informatie zoals HBO/WO en tijdperk aan te geven. Het programma rekent alles voor u uit. Als u er desondanks toch niet uitkomt, kunt u hulp bij de aangifte vragen.