2de baan wel of niet voordelig vanwege belasting?

Ik ben door mijn nieuwe baan er 150E op achteruit gegaan. Ik kan geen meer uren krijgen. Ik werk nu 32 uur.
Ik kom hier niet mee rond en moet dus een extra baan gaan zoeken.
Mijn brutosalaris 2163 netto krijg ik 1300.

Ik ben opzoek naar een baan voor minimaal 12 uur om minstens 1500 netto per maand te krijgen.

Hoe moet ik dit belastingtechnisch doen? Loonheffingskorting word bij mijn eerste baan ingehouden.

Ik ben in 2009-2010 al de fout ingegaan met de belasting moet nu ook een schuld van 3000 euro terug betalen.
Had toen ook 2 werknemers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij een brutosalaris van 2163 komt je uit op een jaarsalaris van 13 * 2163 = 28.119 (12 maanden salaris en 1 maand vakantiegeld). Dat betekent dat tot €33.863 elke euro die je extra verdient met 41,95% belast is. Dus om 200 euro extra netto over te houden moet je dus 200/0,5805 = 344,53 bruto verdienen. Dat is exclusief vakantiegeld. Omdat je geen loonheffingskorting krijgt, betekent het dat je bij je tweede baan dit minstens moet gaan verdienen.

Klopt het dat je een auto van de zaak hebt? Zo niet, dan gaat er ergens iets mis. Bij een brutosalaris van 2160 moet je werkgever volgens de loonheffingstabellen €470,33 inhouden. Dat betekent dat hij dus zo'n 1689 euro uit moet keren. Zelfs al zou je werkgever geen loonheffingskorting toepassen dan zou je zo'n 1400 euro per maand netto uitgekeerd moeten krijgen. Als jij wel een auto hebt dan is het te verklaren met de bijtelling. Let er dan wel op: je (fictieve) jaarinkomen wordt dan ook hoger! Gelukkig is de volgende schijf 42%, dus dat scheelt niet zo heel veel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog iets, ik ging even rekenen. Stel je betaalt 389 euro loonheffing aan bijtelling (1689-1300), dan is dat zo'n 42% van je bijtelling per maand. Dan is dus de heffing op een bijtelling van 926,19. Dat betekent op jaarbasis een bijtelling 11.114,29. Dat is 25% van de cataloguswaarde van de auto (ervanuit gaande dat deze in de categorie 25% zit). Die is dus in totaal 44.457,14. Dat is nogal wat.

Je kan je 200 euro per maand netto ook winnen door een goedkopere auto te gaan rijden.

(ik krijg overigens wel het gevoel met deze getallen dat er iets mis is met je loonstrook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ misschien dat er automatisch geld ingehouden wordt om die belastingschuld terug te betalen. (geen idee of ze dat snel doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast loonheffing, kunnen er ook nog de nodige pensioenpremie(s) ingehouden worden. Dus Bruto-netto kan erg verschillen per werkgever/CAO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29 dat kan inderdaad. Maar een werknemerspremie van ruim 900 euro is natuurlijk erg veel (en lijkt me ook niet fiscaal vrijgesteld). Je kan natuurlijk een aantal combinaties hebben tussen pensioenpremie en eigen auto. Eigenlijk moeten we dus even het loonstrookje zien, want zo blijven we gissen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is gissen niet 50% van wat we doen hier op goeievraag :-P (niet serieus!! grapje!! reageren hierop mag natuurlijk, maar niet te serieus!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Jackd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij de reacties bij mijn antwoord een vraag over het loonstrookje, als jullie daar eerst naar willen kijken, er klopt iets niet of ik moet iets vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je salarisstrookje lijkt me prima. maar nu is het wel duidelijk dat je dus niet, zoals in de originele vraag, 2163 euro bruto verdiend, maar slechts 1666. De bovenstaande berekening verandert niet, dus je moet nog steeds €344,53 bruto per maand bijverdienen om je 200 euro netto erbij te krijgen.
Je hoeft niks te doen,
alleen moet je ervoor zorgen dat je geen loonheffingskorting aanvraagt op je 2e salaris, dan gaat de rest automatisch.
(tijdens de belastingaangifte krijg je dan waarschijnlijk nog wat geld terug, maar daar moet je niet vanuit gaan)

per maand werk je nu 4x 32= 128 uur en krijgt 2163,-
dat is per uur ongeveer 17,-
Als je ergens anders 12 uur x4 = 48 uur kan werken met hetzelfde uurloon zou dan 48*17= 816,- zijn.
Zelfs met 50% belasting (het is minder) zou je daar nog 408,- netto van over houden.
(17,- per uur is niet slecht en misschien lastig om dat te krijgen.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Het maakt voor de hoeveelheid belasting dus niet uit of je 1 of 2 (of 3 of 4) banen hebt.
Uiteindelijk wordt alles bij elkaar opgeteld en daar betaal je belasting over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de bruto-netto-berekening van de 1e baan kun je geen conclusies ontlenen voor bruto-netto van een 2e baan.
Dit omdat als het goed is gedaan de kortingen op de loonheffing (de algemene heffingskorting en de arbeidskorting) niet op de 2e baan van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je? Waar doe ik dat?
Ik maak een berekening van het brutoloon per uur,
dan ga ik ervan uit (wat niet zo hoeft te zijn) dat ie dat loon ook voor de 2e baan krijgt.
Dan doe ik een aanname van 50% belasting (het zal niet hoger zijn, dus dan kan het alleen maar meevallen.) Zo kom ik uit dat ie met 12 uur extra per week ruim 400,- netto per maand over houdt. De vraagsteller kan zelf bepaalde waardes in de berekening veranderen om zo op een nog betere uitkomst te komen. De toevoeging gaat over de belasting gezien over het hele jaar, (dus bij de aangifte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje heel erg ruw. Daar kan geen basis zijn voor een goed advies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar meer informatie hebben we niet, zelf weet ie ook nog niet wat ie per uur gaat verdienen met de 2e baan.
Was ook vooral om aan te geven dat ie die 200,- (nu 1300,- wil 1500,-) wel gaat halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt veel duidelijk, (geen gekke dingen) alleen begrijp ik niet hoe je op 1666,- salaris uitkomt (dit is het Bruto salaris wat je krijgt) 2163 voor 36 uur is per uur 13.87
36*13.87=499.32 per week *4,333 = 2163
(we gaan 4 1/3 werkweek in een gemiddelde maand)
32/36*100%= 88.89%
(tot zover begrijp ik het) maar dan zeg je dat je 32 uur werk:
32 * 13.87 *4.333 = 1923,- (geen 1666,33) Als ik terug reken van 1666,33 dan kom ik eropuit dat je ongeveer 28 uur werkt. Staan de gewerkte uren en het uurloon ook op dit loonstrookje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je uit gaan dat de 2163 voor 40 uur is? Dan gaat er wel een vijfde, en dan klopt het toch wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nielx: dan kom ik op 1730,- en dan zou het uurloon en die 88.89% ook niet kloppen.