Moet een kind van 14 als het geld verdient belasting betalen?

En wat zijn de verdere financiele gevolgen voor de ouders van het kind?

Het gaat om eigen verdienste zonder werkgever

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heet dat niet kinderarbeid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou.....nee, het is uit hobby ontstaan en neemt werkse vormen aan...
Antoni
14 jaar geleden
Suniram, het is geen kinderarbeid, jongeren van 14 mogen twee uur per schooldag werken en maximaal zes uur op een vrije dag. In vakanties gelden andere regels. http://www.jurofoon.nl/jurofoonjournaal/200407/werk_regels_jongeren.asp
Antoni
14 jaar geleden
Of de gegevens van de website die ik gaf nog actueel zijn, weet ik helaas niet. Ik zag pas net een datum op de website: juli 2004...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof je meteen hoor:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de leeftijd (check wel effe wat wel en niet mag op die leeftijd !!) maar om de verdiende bedragen. Boven een bepaald bedrag zul je moeten ophoesten ; vadertje staat pikt graag een graantje mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook gevolgen hebben voor de kinderbijslag, als het boven een bepaald bedrag komt, heb ik ontdekt

Het beste antwoord

Ik raad je aan te informeren bij de Belastingdienst.
Telefoonnummer: 0800 - 0543. Deze is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

http://www.belastingdienst.nl/contact/

De website van de Belastingdienst heeft overigens een apart deel voor jongeren. Zie de links:

http://www.belastingdienst.nl/veelgesteldevragen_jongeren/
http://www.belastingdienst.nl/jongeren/

Toegevoegd op 13-06-2009 18:06:02
Deze link is misschien nog handiger: http://manifest.qwise.nl/Bijverdienen/webapp_bijverdienen
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Onder een bepaalde grens hoef je geen belasting te betalen (een ander zal wel zegen hoeveel dat is), maar je mag officieel geen betalend dienstverband aangaan onder de 14, als ik me goed herinner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoofdregel is dat je pas mag gaan werken als je zestien jaar bent. Dit staat geregeld in artikel 612 lid 1 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel bepaalt dat een minderjarige die zestien jaar is een arbeidsovereenkomst mag aangaan. Als je jonger bent dan zestien jaar, mag je dus geen werk doen. Er zou dan namelijk sprake zijn van kinderarbeid en dat is door de wet verboden. Dit verbod van kinderarbeid kun je terugvinden in artikel 3:2 van de Arbeidstijdenwet.

Toegevoegd op 13-06-2009 18:26:45
Als je dertien of veertien jaar bent, mag je ‘niet-industriële arbeid van lichte aard’ doen. Daar wordt mee bedoeld dat je onder toezicht moet werken en dat je geen fabriekswerk mag doen of werk met gevaarlijke risico’s. Kassawerk mag ook niet. Wel mag je werk doen als vakken vullen, oppassen, auto’s wassen, folderen of helpen in de keuken van een tehuis. Je mag natuurlijk niet onder schooltijd werken en ook niet op zondag of ’s nachts. Heb je gewoon school, dan mag je in die week maximaal twaalf uren werken. Per schooldag mag dat maximaal twee uren zijn en op zaterdag maximaal zes uren. Als je werkt, mag dat niet vóór acht uur ’s ochtends en na zeven uur ’s avonds zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen arbeidsovereenkomst dus?
Antoni
14 jaar geleden
Klopt van de volgende tekst dan helemaal niets (meer): "In schoolweken mogen 13- en 14-jarigen buiten schooltijd tussen 8.00 uur en 19.00 uur incidenteel, maximaal 2 uur per schooldag klusjes in en rond het huis doen. En nooit na19.00 uur 's avonds of voor8.00 uur 's morgens. ('s avonds oppassen mag dus niet!) Dan moet het om één van de volgende dingen gaan: oppassen, auto's wassen, helpen bij het rondbrengen van folders en huis aan-huisbladen, helpen in een gezinshuishouding of op een kinderboerderij. Op zaterdag en mogelijke andere vrije dagen mag je maximaal 6 uur werken. Er mag dan ook andere soorten van niet-industriële hulparbeid van lichte aard (zie de voorbeelden) worden verricht. Je mag niet langer dan 12 uur per week werken." Deze vond ik op: http://www.jurofoon.nl/jurofoonjournaal/200407/werk_regels_jongeren.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is als hobby begonnen, maar gaat nu geld verdienen...
Nu weet ik niet hoe het zit met werken onder 16 - volgens mij mag dit slechts in een selecte set omstandigheden.

Als het kind voor een baas zou werken moet deze loonbelasting afstaan. Als het kind zelf inkomen genereert zal het waarschijnlijk aangifte moeten doen. Ik citeer (Bron: http://www.belastingdienst.nl/veelgesteldevragen_jongeren/):
"Als je niet in loondienst was, heeft je werkgever geen belasting (loonheffing) betaald. Dat is bijvoorbeeld het geval als je inkomsten had uit een krantenwijk of freelance-opdrachten. Je krijg dus geen geld terug; soms moet je zelfs belasting betalen."

Echter, er is een minimum-jaarinkomen waaronder je geen belasting verschuldigd bent, en het is hoogstwaarschijnlijk dat het kind hieronder blijft.

Voor zover het mij bekend is heeft het inkomen van het kind geen gevolgen voor de belastingaangifte van de ouders. Waar het wel een effect kan hebben, daarentegen, is op een eventuele huurtoeslag. Hiervoor wordt op basis van het verzamelinkomen van het huishouden berekend welk recht er bestaat, dus inkomsten van thuiswonende kinderen kunnen ervoor zorgen dat het recht verminderd, of zelfs helemaal verdwijnt. Echter, tot het kind de 23 jaar gepasseerd is geldt er nog een vrijstelling op zijn inkomen voor de berekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betaald dan wel belasting, maar dat kun je na een bepaalde tijd terugvragen. Als je een 2e baantje hebt, dan kun je maar voor 1 baantje belasting terug vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventueel voor de huurtoeslag, ziet site belastingdienst en vanaf 16 jaar eventueel de kinderbijslag zie: http://svb.mijnabc.nl/ (heldere site!)

Toegevoegd op 13-06-2009 20:01:08
Belsatingplicht blijft, daar blijf je zelf verantwoordelijk voor, zie ook daarvoor de site van de belastingdienst.