Waarom wordt bij berekening van premie volksverzekering ook het inkomen uit tegenw. dienstbetrekking meegeteld? Daar heb ik toch al over afgedragen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

De premie volksverzekeringen zijn de Algemene Ouderdomswet (AOW), de Algemene nabestaandenwet (ANW) en de Algemen wet bijzondere ziektekosten (AWBZ). Deze premie is inkomensafhankelijk en wordt door de Belastingdienst geïnd. De tarieven zitten 'verstopt' in de eerste twee belastingschijven. Zo is de eerste Belastingschijf (€ 0 tot € 18.628) het totale percentage inhoudingen 33%, maar daarvan is 31,15% premie volksverzekeringen en slechts 1,85% loonbelasting. De tweede Belastingschijf heeft een totaalpercentage van 41,95%, waarvan 31,15% aan premies en 10,80% aan loonbelasting.

Je betaalt deze premies dus voor elk inkomen dat in box 1 belast is, tenzij je 65+ bent, dan hoef je niet meer te betalen voor de AOW en de ANW (en gaan de tarieven van de eerste twee schijven omlaag).

Als je werkgever loonheffing inhoudt op jouw salaris dan is dit dus voor zowel de premie volksverzekeringen als voor de loonbelasting. Het is niet apart. Er wordt dus niet achteraf extra premieheffingen hierover gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
nielx: ook AOW-ers betalen gewoon ANW-premie (algemene nabestaandenwet). Die premie bedraagt is 1,1%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel: je hebt gelijk, alleen de AOW valt ertussenuit.
De premie die je hebt betaald is de premie voor de zorgverzekering / zorgverzekeraar. Maar daarnaast betaal je over je loon / inkomen premies: niet alleen ZVW-premie (premie zorgverzekeringswet) maar ook AOW-premie en premie AOW. In de eerste twee schijven wordt minder dan 10% ínkomstenbelasting betaald! Het leeuwendeel van de belastingheffing betreffen de premies: 31,15 % in 2010 en 2011.
Zie ook antwoord nielx hierboven (die me net voor was)

De kosten in Nederland voor zorg, onderwijs, defensie, sociale zaken, wegen enzovoort worden voornamelijk betaald door de bovenmodale inkomensgroepen met een inkomen boven de € 33.000 (belastingschijven 3 en 4 met uitsluitend inkomstenbelasting)

NB: vanaf 2012 moet er zelfs tot een inkomen van ruim € 50.000 premies ZVW worden betaald. De uit de hand lopende kosten van de zorg moeten tenslotte ergens van worden betaald.

Toegevoegd na 1 uur:
De premies hierboven zijn wat onzorgvuldig opgeschreven:
* AOW- premie - 17.9%
* AWBZ - premie - 12,15%
* ANW - premie - 1,1%

Samen (alleen in de eerste twee belastingschjven te betalen): 31,15%
fisbel
12 jaar geleden
In je aangifte worden van het totaal van de reeds belaste loon- en uitkeringsinkomens opnieuw de loonbelasting, de premieheffing volksverzekeringen en de zorgverzekering berekend.
Echter bij de uiteindelijk berekening worden de reeds ingehouden premies afgetrokken van de totale ingehouden (en op voorlopige aangifte betaalde) premie. Dus op deze wijze is er geen inkomen wat tweemaal belast wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Bedoelt hajete hier dat er wellicht vorig jaar een voorlopige aanslag is ingediend? Daar lees ik niets over. Of dat de reeds betaalde loonbelasting via de werkgever voor de inkomstenbelasting opnieuw wordt berekend (via de aangifte 2011 - er kan ander inkomen zijn of aftrekposten) wat resulteert in de voorlopige aanslag die circa 2 a 3 maanden na de aangifte door de Belastingdienst wordt verstuurd?