Wat is het risico van het door twee werkgevers toe laten passen van de loonheffingskorting?

Ik maak een overstap van de ene baan naar de andere en ik vraag me af wat het financiële risico is voor het toe laten passen de loonheffingskorting bij beide werkgevers voor de periode waarin ik voor beide bedrijven op de loonlijst sta. Ik heb een periode van 2 maanden, mei en juni, waar ik voor beide bedrijven werkzaam ben. De ene baan is een bijbaan van tijdens m'n studie en daar zal ik over de maand mei ongeveer 1000 euro bruto verdienen en in de maand juni, door een bonusuitkering, ongeveer 1400. In dezelfde periode verdien ik bij de andere werkgever 1950 euro bruto per maand.

Los van of ivm een naheffing überhaupt verstandig is om bij beide werkgevers de loonheffingskorting te laten toepassen: hoeveel naheffing zal ik ongeveer moeten betalen als ik deze twee maanden bij beide bedrijven de heffingskorting laat toepassen? Ik begrijp dat er rente op geheven wordt op de teveel verschafte korting, hoe hoog is deze en kan daar nog een boete bij komen? En tot slot: stel dat ik pas vanaf juli de heffingskorting in laat gaan, wat houd ik dan netto ongeveer over van die 1950 euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je bij dergelijke maandinkomens twee maanden lang ten onrechte de algemene heffingskorting (AHK) laat toepassen (dus dubbel) dan wordt er globaal zo'n € 330 te weinig ingehouden.
Die moet je terugbetalen, verhoogd met rente en je krijgt daartoe een aangifte uitgereikt. Zo niet ben je verplicht om een aangifte te vragen.
330 is geen wereldbedrag maar er is sprake van opzet. Omdat je dan onterecht de AHK laat toepassen is er sprake van kwade trouw. Eventuele boete (50% bij opzet)

Toegevoegd na 7 uur:
Berekening: AHK 2011: € 1987.
Dat is over 2 maanden € 1987gedeeld door 12 x 2=
€ 331 (onder voorbehoud van afrondingen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!