Bestaat er een toeslag voor vrouwen die thuis blijven voor de kinderen?

Hoe heet deze toeslag en waar kan ik die aanvragen.
ik heb via-via te horen gekregen dat je dit wel €180 per maand kan opleveren, dus het lijkt me de moeite waard het even te onderzoeken.

Toegevoegd na 4 minuten:
even voor de duidelijkheid... we zijn getrouwd en mijn vrouw blijft full-time thuis als huismoeder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik ook gehoord, wou dat dat in mijn tijd ook zo was geweest ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat jullie situatie (jij een baan, je vrouw huismoeder) al langer? In dat geval een tip: je kunt ook nog (opnieuw) samen aangifte doen over de jaren 2006 t/m 2010, dan krijgt je vrouw met terugwerkende kracht alsnog de misgelopen heffingskorting over die jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zijn sinds 2006 getrouwd en ze is thuis gebleven vanaf 2008 toen ons eerste kind geboren werd. alleen in 2010 heeft ze 6 maanden part-time gewerkt (6 uur p/w). wellicht toch een goed idee om dat eens terug te vragen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker doen! Van het geld dat je dan terugkrijgt kun je waarschijnlijk leuk op vakantie, en jullie hebben er gewoon recht op. Ook bij die 6 uur in de week zal je vrouw nooit zoveel verdiend hebben dat de hele heffingskorting werd aangesproken, het zou me niets verbazen als ze over 2010 alsnog vrijwel het hele bedrag nog moet krijgen. Als je het digitale aangifteprogramma van de belastingsdienst gebruikt om samen aangifte te doen (voor je vrouw vul je alles gewoon in met 0, behalve natuurlijk voor 2010, daar vul je de gegevens van de jaaropgaaf in) dan rekent het programma uit wie wat terug krijgt.

Het beste antwoord

Het is geen toeslag maar is algemene heffingskorting.
Dat is korting op de belasting die je zou moeten betalen.
Als je geen of weinig inkomen hebt dan krijg je het terug als je partner tenminste dat bedrag over dat jaar aan belasting betaalt.
De algemene heffingskorting is € 1.987.
De uitbetaling is gemaximeerd en daalt elk jaar.
Geen korting is er als je geboren bent voor 01-01-1972 of als er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger zijn.
De gekorte max. uitbetaling algemene heffingskorting is: 2009: € 1.874, 2010 € 1.723 en 2011: € 1.590.
Je kunt voor het lopende jaar de bedragen als voorschot elke maand uitbetaald krijgen.
Ook voor de oude jaren kun je op de site van de belastingdienst de programma’s vinden waarmee je het kunt uitrekenen en aangeven.

Toegevoegd na 13 uur:
Verduidelijking:
Omdat de heffingskorting niet in mindering kan worden gebracht op door de thuispartner verschuldige belasting, wordt naar de belasting van de andere partner gekeken.

De uitbetaling van de alg.heff.korting is gemaximeerd en daalt elk jaar. Die (jaarlijks hogere) verlaging geldt niet als je geboren bent voor 01-01-1972 of als er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger zijn.

Toegevoegd na 18 uur:
De regeling geldt voor de niet verdienende thuisblijvende partner, dus is niet sexe-gebonden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel er dan ook gelijk bij dat de partner wél genoeg belasting verschuldigd moet zijn. Dan zou ´t perfect zijn.
Toch ´n dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vertel ik er bij, dus nog een keer:
"Als je geen of weinig inkomen hebt dan krijg je het terug als je partner tenminste dat bedrag over dat jaar aan belasting betaalt"

Andere antwoorden (4)

Als je een alleenstaande moeder bent kun je een alleenstaande oudertoeslag krijgen. Voor de rest willen ze dat moeders aan het werk gaan en zo min mogelijk een uitkering trekken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je gehuwd bent kan de partner een heffingskorting krijgen van de belastingdienst. Deze is nu max. 180,00 per maand. Om de heffingskorting volledig te ontvangen moet de partner wel voldoende belasting afdragen, maar dat zal wel het geval zijn.
Volgend jaar zal hij waarschijnlijk iets hoger zijn.
Je vraagt hem aan dmv de voorlopige teruggaaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is het juiste antwoord.
Je kan het via een teruggaveformulier aanvragen, endan krijg je het onmiddellijk per maand. Op de site van de belastingdienst te downloaden.
Of het misschien afgeschaft gaat worden? Zou kunnen met deze regering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laatste wat ik erover gehoord heb, is dat het uitgefaseerd wordt, dus de komende jaren minder zal worden. Het is ook wel een rare regeling, om belasting 'terug' te krijgen die je überhaupt nooit betaald hebt, als beloning voor niet (betaald) werken. Maar zolang het bestaat: vooral gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet over een alleenstaande maar om een gehuwde moeder.
De uitbetaling van algemene heffingskorting (aanrechtsubsidie) geldt niet alleen voor gehuwden maar ook voor andere fiscale partners.
12x € 180 per maand is € 2.160 per jaar. Dat klopt niet, het is veel lager en de uitbetaling aan de niet werkende partner wordt in principe elk jaar lager in plaats van hoger.l
voor zover ik weet krijgen ze geen toeslag daarvoor. Het is wel zo dat de kinderbijslag gemeten wordt aan de hand van het inkomen van de ouders. Hetzelfde als met studiefinanciering alleen krijgt de ouder het dan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
kinderbijslag aan de hand van het inkomen?
Ze geven idd alleen staande moeders een uitkering ik heb het over deze uitkering gehad op school als je alleenstaand bent en bijv. 2 kinder moet onderhouden heb je geen tijd over of bijna niet om te werken vandaar die uitkering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Niet dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat niet over alleensteende moeders! Dit is een gehuwde man die het over een toeslag voor zijn vrouw heeft. Een min dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleensteende=alleenstaande
Je kan voor alle toeslagen en (belasting)voordelen kijken op http://www.wijzeringeldzaken.nl/omgaan-met-geld/geldzaken-op-orde/waar-heb-je-recht-op?gclid=CI2nzcDW7qgCFcJG3godQEKrvw
Succes!