Moet je bij het berekenen van je toetsingsinkomen voor huurtoeslag je bruto of nettosalaris invullen?

of m.a.w. is de grens om huurtoeslag te krijgen (in mijn geval ca.20.000 euro) gebaseerd op je netto of bruto-inkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
54.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je toetsingsinkomen is hetzelfde als verzamelinkomen van de inkomstenbelasting.Dit is het inkomen van box 1 t/m 3. Meestal is dit alleen je box 1 inkomen (uit werk, winst uit onderneming of via een uitkering).

Antwoorden (4)

Je moet je belastbare inkomen van je nieuwste jaaropgave opgeven. Dit is volgens mij ongeveer je bruto inkomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Studenten hoeven bijvoorbeeld hun stufi niet op te geven omdat dit niet belastbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grens is gebaseerd op je bruto-inkomen. Je dient dus ook, indien je achteraf niet voor vervelende aanslagen wilt komen te staan, je geschatte bruto-inkomen op te geven.

Nog een tip die ik je meegeef, is om je bruto-inkomen hoog in te schatten. Je kunt beter later nog een nabetaling krijgen, dan een heffing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruto!

Bij aanvragen toeslagen over een afgelopen jaar: het/de bruto-inkomen(s) overnemen van je jaaropgave.

Bij aanvragen toeslagen lopend of komend jaar: een schatting maken van wat je bruto jaarinkomen zal zijn.
Mocht er iets wijzigen gedurende het jaar, bijvoorbeeld een hoger salaris of een lager inkomen, geef dat dan gelijk door, dan wordt de toeslag aangepast.
(Dat voorkomt dat je achteraf flink moet terugbetalen of dat je minder krijgt dan waar je recht op hebt - in het laatste geval krijg je dat dan achteraf nog wel bij de definitieve toekenning, maar dan heb je er waarschijnlijk meer aan als je het direct krijgt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de website van "toeslagen"vind je het hele overzicht.
De allerbelangrijkste, meest voorkomende onderdelen zijn:
Fiscaal bruto: je loon + pensioenen en uitkeringen+ netto- belastbaar inkomsten uit overige werkzaamheden + ontvangen alimentatie+ eigen woningforfait-/- aftrekposten- zorgkosten= belastbaar inkomen uit werk en woning.
+ belastbaar inkomen uit sparen en beleggen