Belastingdienst hanteert andere berekening bij een erf-aanslag moet ik hier dan bezwaar tegen maken?

Keurig de erf aanslag gedaan en melding gemaakt van legitieme portie/verdeling. De belastingdienst komt echter met een compleet andere eind som in hun brief, die welliswaar in mijn voordeel is maar wel behoorlijk afwijkt van mijn berekening (conform advies belastingadviseur). Wat te doen? Ik heb voldaan aan mijn plicht tot het voorzien van juiste info. Akkoord gaan met deze meevaller lijkt me niet correct, ook ivm eventuele controle.

5 jaar geleden
1.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Weet je zeker dat jouw belasting adviseur wel de juiste berekening heeft gemaakt
loginabcde
5 jaar geleden
Ja, het percentage boven de vrijstelling klopt icm het bedrag. Het was ook grofweg het bedrag waar ik zelf op uitkwam.
tinus1969
5 jaar geleden
Wat is het advies van je belastingadviseur?
loginabcde
5 jaar geleden
Mijn belastingadviseur zegt dat het een geautomatiseerd controle/berekeningssysteem is en ik er geen melding van hoef te maken. Ik wil geen narigheid krijgen
LeonardN
5 jaar geleden
Jij krijgt geen narigheid als de belasting iets onjuist berekend. Zolang jij netjes opgeeft wat jij op moet geven en dat klopt is het aan de belasting. Jij hebt geen controleplicht over wat zei uitrekenen naar ik begrijp. Als je er toch van blijft zweten kan je even contact opnemen met de belasting.
ronron1212
5 jaar geleden
Hou het geld dat je denkt te veel te ontvangen voorlopig even apart
erotisi
5 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/bezwaar-maken-tegen-aanslag-erfbelasting

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat jij de juiste gegevens heb vermeld in de aangifte. Vervolgens heeft de Belastingdienst weloverwogen een aanslag erfbelasting opgelegd. Ik neem aan dat het geen voorlopige aanslag is. Dat ben ik nl. in de praktijk nog nooit tegengekomen. Hier kan de Belastingdienst niet op terugkomen. Er treden nl. geen nieuwe feiten of omstandigheden op, die ten tijde van het opleggen van de aanslag niet bekend waren. Mocht zij wel een gecorrigeerde aanslag opleggen, dan kun jij je beroepen op een opgewekt vertrouwen.

M.a.w.: niets doen en genieten van deze meevaller.