Hoeveel belasting betaal je van een levensverzekering uitkering

Als je je premie levensverzekering dertig jaar betaald hebt en hij betaald uit moet je over het uitgekeerde besrag dan belasting betalen en hoeveel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.9K
ronron1212
10 jaar geleden
Ligt er aan onder welk regiem ze vallen anders wordt het rechtstreeks vermogen en valt het onder de vermogens belasting

Het beste antwoord

Je praat over een levensverzekering. Dat kan zijn een levensverzekering zijn met recht op een kapitaalsuitkering ineens na verloop van tijd. De premie is dan niet aftrekbaar voor de belastingen of je hebt een levensverzekering met een lijfrenteclausule. Die laatste verzekering als die expireert(tot uitkering komt) moet aangewend worden voor het kopen van een of meerdere lijfrenten. Deze lijfrenteuitkeringen worden bijvoorbeeld maandelijks uitgekeerd en belast volgens de loonheffingstabel. Als u aangifte voor de inkomstenbelasting moet doen wordt er afgerekend over het gehele jaarinkomen(belastbare inkomen wel te verstaan).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geen belastingaftrek hebt gehad bij het betalen van de premie dan is het belastingvrij tenzij je vermogen te hoog wordt. Heb je wel belastingaftrek gehad zoals bv bij een lijfrentepolis dan gaat meestal 42% of 52% (het hoogste belastingtarief wat voor jou geldt) naar de schatkist. Als je 65+ bent is het minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je geen 65 bent, zal het inhoudingspercentage voor loonheffing hetzelfde zijn als wanneer je hetzelfde bedrag als salaris zou hebben gehad. (Ervan uitgaand dat de premies in aftrek zijn gebracht in die 30 jaar.) Bedenk dat lijfrentes in termijnen uitkeren en niet in een bedrag.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
65 moet je wel even lezen als AOW-leeftijd, die leeftijd zijn ze namelijk aan het verschuiven.
Computoon
10 jaar geleden
Mijn antwoord was inderdaad niet kabinetsbestendig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is dat tegenwoordig wel ;-)