Moet je de btwverhoging betalen als je iets nu besteld, maar pas na 1 oktober, bij aflevering betaald?

Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen. Helaas door omstandigheden kon ik hem niet voor 1 juli kopen. Nu wil ik hem komende week gaan bestellen, maar volgens de verkoper kan hij pas in januari afgeleverd worden.

Als ik pas in januari betaal, hoe zit het dan met de komende btw verhoging in oktober? Komt er dan nog eens 2% bij, terwijl ik nu de factuur onderteken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je de auto in januari betaalt, betaal je de verhoogde BTW. Als je de auto nu betaalt, betaal je de huidige BTW. E.e.a. moet je even afwegen wat goedkoper is: de rente die je over de nog niet betaalde auto kan krijgen in de komende 4 maanden of de 2% BTW_verhoging.

De BTW datum is de datum van levering. Dus ja, je betaalt 2% meer.

Wat hierboven ook al gezegd is klopt inderdaad. De BTW verhoging wordt doorgevoerd op basis van de datum van prestatie. Datum van prestatie is in dit geval de afleverdatum van de auto. Als dat in januari 2013 ligt, dan betaal je dus in ieder geval 2% meer over de aanschaf van de auto. Wanneer je de factuur krijgt en betaald doet er niet toe. Stel dat je nu je auto zou krijgen, maar pas in 2013 gefactureerd wordt, dan betaal je dus nog 19% BTW. Er is wel een uitzondering gemaakt voor nieuwbouw en verbouwingen. Maar voor auto's dus helaas niet.

Beste Danie, Op 1 oktober wordt inderdaad de btw verhoogd, van 19% naar 21%. De leverdatum bepaalt hoeveel btw je betaalt. Omdat je auto na 1 oktober geleverd wordt, betaal je 21%. Meer informatie over de btw-verhoging lees je op onze website. http://bit.ly/P1X1lj Pim Webcareteam Belastingdienst

je ondertekend geen factuur, maar meer een koop of leveringscontract. de datum van factuur is bepalend voor het BTW bedrag. je kan onder de 2% uitkomen door aan de verkoper te vragen de factuur op 30 september te zetten, en dan afspreken dat je de factuur pas over 4 maanden hoeft te betalen.

Uitgangspunt voor omzetbelasting ofwel btw is het tijdstip van de prestatie of levering. Maar met btw heeft Danie als particuliere koper in principe niets te maken. Die moet betalen waartoe hij zich heeft verplicht. Een ondernemer is ook niet verplicht op een factuur btw te vermelden. Wel is hij verplicht btw af te dragen tegen het tarief dat geldt op de dag van levering. Of er btw op zijn verkoopfactuur staat is niet van belang. Als Danie met de verkoper is overeengekomen dat hij bij voorbeeld voor de auto € 20.000 betaalt en de verkoper heeft geen ontsnappingsclausule bedongen (bij voorbeeld dat de btw op het moment van levering de prijs beïnvloedt), dan is een hogere btw die hij moet afdragen bij levering na 1 oktober voor rekening en risico van de verkoper. De Belastingdienst beantwoordde de vraag alsof een (beginnend) ondernemer die stelt. Daarvoor en daarop is die afdeling ingesteld blijkens zijn eigen informatie. De overheid is er voor de burgers en mag m.i. geen eenzijdige en onvolledige informatie geven, want daarmee bewijst de overheid de burger een slechte dienst. Dus als consument hoef je geen btw te betalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100