Mag je voor een familie lid bellen naar ING?

5 jaar geleden
in: Bankieren
2.2K
Amadea
5 jaar geleden
Alleen om algemene informatie te vragen. Uiteraard niet over de financiële gegevens van dat familielid. Dat kan alleen nadat hij of zij jou daartoe gemachtigd heeft.
paulus811
5 jaar geleden
Amadea, dat is natuurlijk niet zo. De ING medewerker kan helemaal niet zien wie er aan de andere kant van de lijn zit en een machtiging is dan ook waardeloos. Afhankelijk van het soort vraag, krijg je diverse vragen om de identiteit van de beller vast te stellen. Ik kon zo bellen voor de rekening van mijn overleden vader en kreeg alle medewerking.
Amadea
5 jaar geleden
Toch schrijft Cryofiel precies hetzelfde.
paulus811
5 jaar geleden
Dat heb ik gezien, daarom stel ik hem (?) ook een vraag.

Antwoorden (1)

Zolang het gaat om algemene vragen die niets met privacy-gevoelige informatie te maken hebben, mag dat. Je mag bijvoorbeeld vragen "mijn familielid woont op <adres>, waar is het dichtstbijzijnde ING-kantoor dat op zaterdag open is?".

Gaat het om de rekeningen, de financiële transacties, de overeenkomsten, of andere persoonlijke informatie, dan mag je alleen bellen als het familielid jou vooraf heeft gemachtigd. Dit geldt overigens niet alleen voor familieleden, maar voor willekeurige personen: zodra persoon X jou heeft gemachtigd, mag jij bellen namens persoon X.

Daarnaast is er nog een andere manier waarop je namens een ander kunt bellen. Die manier heb ik zelf eens gebruikt voor een vriendin die een ING-rekening heeft, maar die gebrekkig Nederlands spreekt. Ik heb toen de ING gebeld terwijl die vriendin naast mij zat. Ik heb de ING-medewerker uitgelegd dat ik niet namens mezelf belde maar namens die vriendin, en dat haar Nederlands niet zo goed is. Daarna gaf ik de telefoon aan de vriendin, die zich moest identificeren, en moest aangeven dat ik het gesprek verder namens haar mocht voeren. Vervolgens nam ik de telefoon weer over en regelde ik voor haar bepaalde zaken met de ING.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Hoe ziet een machtiging en de controle daarop voor een telefoongesprek er uit?
Cryofiel
5 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met machtigingen. De controle zal vast bestaan uit het stellen van enkele vragen aan de beller. Een andere manier om voor een ander te kunnen bellen is: de rekening op twee namen laten zetten ("en/of-rekening"). Dan mag elk van de rekeninghouders bellen.
paulus811
5 jaar geleden
Dus een 'machtiging' is het antwoord weten op enkele persoonlijke vragen? Sorry dat ik zo 'zeur', maar het klinkt zo makkelijk om een machtiging af te geven, maar in de praktijk is dat dus niet zo eenvoudig en is het ook niet een eenduidig ding.
Cryofiel
5 jaar geleden
Nee. Bij een machtiging is de gemachtigde als zodanig bekend bij de bank.
paulus811
5 jaar geleden
Maar de vraag blijft hoe de bank kan 'zien' wie ze aan de lijn hebben, gemachtigd of niet. Als ik zeg dat ik Cryofiel ben en het antwoord weet op persoonlijke vragen zoals je geboortedatum en pasnummer, zal ik vast en zeker jouw saldo kunnen krijgen.