Waarom wordt altijd afgeraden met een aansteker vuurwerk af te steken?

Als je met een aansteker of lucifer vuurwerk afsteekt, krijg je altijd commentaar: "Dat moet je met aansteeklont of een sigaret doen!"

Waarom eigenlijk? Het is toch allebei warm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (8)

Het is mogelijk dat je de gehele vlam aansteekt met een aansteker i.p.v. alleen het puntje met een sigaret.
Succes in ieder geval ;).

Toegevoegd na 34 seconden:
Vlam=lont
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je met een aansteker veel te dicht bij de kruit komt. Als je b.v. een sigaret gebruikt heb je nog een paar centimeters afstand en brand je je vingers minder snel.

Ik hoop dat het allemaal goed gegaan is, zojuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMdat de vlam groter is dan bij een sigaret en is de kans dus groter dan hut vuurwerk al explodeert terwijl je het vast hebt.Dus eigenlijk voor veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een aansteker loop je het risico dat door de wind het vlammetje van richting verandert en het vuurwerk ontsteekt voor je het hebt weggegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat een lont/sigaret geen open vuur is waardoor het vuur zoort van niet een stuk lontje van het vuurwerk " afsnijd" waardoor je meer tijd hebt om afstand te nemen,.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een aansteker komen je handen dichterbij het vuurwerk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een lont heb je het vuurwerk toch ook in je antwoord?
Zowel een lucifer als een aansteker zijn warmer dan een aansteeklont / sigaret.

Daarbij is de vlamhoogte van de aansteker en lucifer nooit exact gelijk, hierdoor kan het gebeuren dat het lont niet bij het begin maar al dichter bij de explosieve stof gaat ontbranden en men zich niet in veiligheid kan brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een aansteker een te grote vlam geeft. Je zou dan het stukje lont in het begin/einde sneller aansteken. Dan ontploft het vuurwerk sneller en heb je kan dat jezelf te sloom bent. Dan heb je kans dat het vuurwerk direct ontploft als het met de vlam in aanraking komt.