Wat is de 'hoofdstad' van carnaval in Nederland?

Natuurlijk wordt overal in het zuiden van Nederland het meer gevierd dan in het noorden, maar wat is nou echt de stad to be met carnaval in Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

In Nederland zijn een aantal steden waar carnaval uitgebreid en met veel muziek en dans wordt gevierd.
Maastricht - Meestrech
Eindhoven - Lampengat
Den Bosch - Oeteldonk
Breda - Kielegat
Tilburg - Kruikenstad
Cuijk - Nölersriek

Alle bewoners vinden dat alleen in hun stad het enige echte carnaval wordt gevierd.
Wil je echt ondergedompeld worden in de carnavalsfeesten dan moet je in Rio de Janeiro zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je iets dichterbij op een zeer bijzondere manier carnaval vieren, dan moet je naar Binche in België gaan.
Het carnaval vieren in Binche is in 2003 door de UNESCO erkend en heeft de titel "Meesterwerk van het Orale en Immateriële erfgoed van de Mensheid" gekregen. Dat moet dus wel een heel bijzonder carnavalgebeuren zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Kom Carnaval in Maastricht vieren, de Carnavalsstad van Nederland!
http://www.cpmaastricht.com/blog/carnaval-in-maastricht-2017
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De provincie Limburg geldt in het zuiden als dé carnavalsprovincie met Maastricht als carnavalshoofdstad. Na Limburg is Noord-Brabant dé carnavalsprovincie met 's-Hertogenbosch en Bergen op Zoom als carnavalshoofdsteden.
Elk van deze steden heeft een heel eigen wijze van carnaval vieren.
De zuiderlingen gaan ervan uit, dat het echte carnaval alleen in het zuiden gevierd wordt. Boven de rivieren zijn het meer verklede feestjes. (ik zelf ben dus een zuiderling van onder de grote rivieren).