hoe komt het dat je van cafeïne meer energie krijgt?

beïnvloed het een bepaald deel van de hersenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Cafeïne is een vaak gebruikte stof. Hoewel mensen niet weten dat het een drug is waar je aan verslaafd kan raken en gewenning kan optreden, wordt ’s ochtends dikwijls een kop koffie genomen om wakker te worden of krijgen sporters cafeïne automatisch binnen als ze een sportdrankje drinken om de prestaties te verhogen. In het algemeen zijn de effecten van cafeïne op het menselijk lichaam nog niet duidelijk om een goede conclusie te geven. De vele onderzoeken die er zijn geweest, waarbij al ruim 100.000 mensen hebben meegeholpen, geven helaas verschillende resultaten.

Het effect op het zenuwstelsel kon daarentegen wel goed onderzocht worden. Een hoeveelheid cafeïne in het lichaam vergroot de concentratie serotonine en dopamine. Dit zijn de zogehete stemmingsmakers. Het plezierige gevoel na het drinken van koffie of het eten van chocola komt door de twee neurotransmitters.

In het bloed komt meer adrenaline, waardoor glycogeen uit de spieren en lever wordt omgezet in glucose in het bloed. De gebruiker heeft meer energie door de glucose en kan langer lichaamsbewegingen volhouden. Is dit niet nodig, wordt de productie van insuline op gang gezet, wat ook een positieve uitwerking heeft op het serotoninegehalte. De werking van insuline wordt op zijn beurt meer verminderd door cafeïne. Een bijkomend gevaar van teveel insuline is een te laag bloedsuikergehalte.
Door de stijging van adrenaline en glucose is de algemene werking dus dat de gebruiker actiever wordt. In het lichaam worden ook de darmen actiever. Voedsel wordt sneller verteerd en kan sneller worden opgenomen.

De bloeddruk en de hartslag kunnen bij sommige mensen veranderen door de inname van cafeïne, maar bij anderen is helemaal geen effect te meten. Daarom is er geen duidelijke conclusie of de hartslag versneld wordt of de bloeddruk omhoog gaat. Een onderzoek heeft uitgewezen dat de bloedvaten minder soepel worden, maar ook dat is niet helemaal zeker.

Cafeïne zorgt wel degelijk voor een betere doorbloeding in de nieren. Mensen moeten vaak vaker naar de wc, omdat de blaasspier zeer meer gaat inspannen. De nieren gaan meer ADH afscheiden, waardoor het lichaam meer vocht kwijt raakt. Uitdroging kan dan een gevaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Caffeine gaat een verbinding aan met het stofje andenosine wat op de ontvangst-plekken van zenuwen in de hersenen voorkomt. Hierdoor gaan je zenuwen sneller signalen versturen. Dit maakt je wakkerder.