waarom willen we dingen die we lekker vinden vaak eten

je pakt iets doet het in je mond slikt het door en de smaak is weg.
Waarom willen we dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het ook onder andere te maken heeft met je hersenen. Als jij denkt aan dat lekkere eten, stel je je in je hoofd al voor hoe het smaakt, en 'het water loopt je in de mond'..
Je hersenen linken je voorstelling van het lekkers dat je wil eten aan vorige ervaringen hiermee; dat was dat je het lekkers op at, en voldoening kreeg hierdoor. Dit verklaart waarom je graag die lekkere dingen eet. Je weet haast zeker dat je niet teleurgesteld zal worden.. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de manier waarop je het beschrijft maakt dat ik nu al een zak chips uit de kast wil pakken en helemaal opeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha als je lichaam het kan hebben zeg ik 'wat let je' ;)

Andere antwoorden (4)

Omdat we dan niet in de zin van (goede) voeding denken, maar ons overgeven aan onze smaakpupillen: hmmmmm lekker, enzovoort.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat gewoon om de heerlijke smaak, wat ons daarna veel voldoening geeft..
en meestal is het niet hap slik en smaak weg want net als bij nootjes bijvoorbeeld eet je er een paar achter elkaar... en bij vele dingen blijf je nog een lichte nasmaak houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iets heel goed bevalt..wil de mens herhaling.
Denk aan een kind dat van de glijbaan komt. " Nog een keer , nog een keer (200 x)
Er kan ook een ander aspect meespelen.
Mensen hebben natuurlijkerwijs ook dikwijls trek in iets waar stoffen in zitten die ze nodig hebben.
Een van mijn zussen at tijdens haar zwangerschap voortdurend maggiblokjes. De hele dag knabbelde ze op die bloeddrukverhogertjes.. (Vleesprodukten gebruikte ze sinds kort niet meer) Toen ze een bevriend voedingsdeskundige eens vroeg waarom ze zo'n trek in maggiblokjes kon hebben, hoorde ze dat die dingen enorm veel eiwitten bevatten.
Zodra ze dit wist. ging ze over op meer gezonde eiwitleveranciers en verdween de knabbelbehoefte aan die zoute krengetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten (en drinken natuurlijk) is een eerste levensbehoefte!
Als je lichaam voeding of vocht nodig heeft, dan krijgen je hersenen een signaal van het lichaam!
Jij ervaart dit signaal als een hongerig gevoel.
Op het moment dat je honger/trek krijgt dan denk je eerder aan iets lekkers dan aan iets voedzaams wat eigenlijk ervaren wordt als veel minder lekker!
Lekker is een positief gevoel, en een mens zal als hij/zij vrijwillig mag kiezen voor het positieve gevoel gaan.
Lekker is positief en positief is lekker.
Als je iets eet wat je niet lekker vind, dan heb je snel genoeg! (wat eigenlijk beter is voor je lichaam)
Maar ben je dol op pannekoeken, en je hebt eigenlijk genoeg, dan ben je snel geneigd om er nog 1 te nemen omdat je het als een goed/prettig gevoel ervaart!
Een mens heeft juist behoefte aan positieve gevoelens/ervaringen en zal hier dus ook onbewust naar opzoek gaan.