Hoe maak je harde gezonde koekjes?

Ik wil haverkoekjes met stevia maken, zonder bakmeel en boter, dat lukt wel, maar na 30min in de oven op 160 graden, heb ik nog steeds zachte koekjes, hoe krijg ik die hard, zonder uit te drogen?
Ik heb de haver wel op voorhand gekookt.

Toegevoegd na 22 uur:
Recept nu is: Havervlokken gekookt in melk, plakt al goed aan elkaar daardoor, dan fruit en noten en kruiden en stevia. Tis een papje, maar in de oven blijft het wel aan elkaar plakken, maar blijft helaas zacht.
Zacht is ook lekker maar had liever harde koekjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (2)

Ik vrees dat de suiker nodig is om de koekjes hard en stevig te krijgen.
Ik heb zelf wel eens kruidnootjes geprobeerd te bakken met stevia, maar die vielen gewoon uit elkaar.
De suiker werkt bij bakken niet alleen als zoetmaker, maar ook (doordat het eerst smelt en vervolgens weer hard wordt) om de boel bij elkaar te houden en krokant te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je hier wat mee, ze waren in elk geval lekker en krokant toen ik ze gebakken had;

Havermoutkoekjes met stevia;

125 gr. bloem (of rijstebloem als je niet tegen gluten kan),
180 gr. havermout,
1½ theel. stevia poeder,
1 theel. bakpoeder, (zonder suiker rijst het niet met stevia alleen),
250 ml. heet water,
100 ml. saffloerolie (of arachideolie als je geen last hebt van glutenintolerantie),
1 theel. vanilleextract,
1 theel. kaneel

Ik deed er nog 1 ons ongezoete chocoladesnippers/blokjes door, is erg lekker.

Verwarm de oven voor op 160 graden C.
Vet een bakplaat met bakpapier in.
Meng bloem, stevia en kaneel in een kom.
Meng havermout en bakpoeder in een grote kom en giet er het hete water over, Roer door elkaar.
Voeg hier ook de olie en vanille bij en meng grondig.
Voeg de bloemmix bij de havermoutmix en roer alles goed door elkaar.
Voeg de stukjes chocolade toe als je dat wilt.
Leg als kleine bergjes op het bakpapier en druk ze plat.
Bak ong. 13-15 min.

Ik denk dat ze zo zacht bleven doordat er te weinig droge ingrediënten in zaten, zoals bloem.
amc