Loopt het eiwit niet door het water als je een ongebrande lucifer toevoegt?

In de laatste "Boodschappen'-uitgave van Plus vermeldt een mevrouw dat op deze manier een ei met een barstje niet gaat uitlopen.
Is dat zo? En hoe is dat te verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Voor een veilige ontbranding en om nagloeien te voorkomen, worden lucifers 'onbrandbaar' gemaakt in een lichte oplossing van ammoniumsulfaat. Dit is zo weinig dat
tanden stoken ongevaarlijk is.
Dit ammoniumsulfaat heeft net als zout trouwens, een werking op de moleculenketen van vloeibaar eiwit. Het slaat erop neer en zorgt dat het aan elkaar hecht.
Hierdoor vloeit het niet uit in het water.
Dit is een chemische reactie en werkt dus ook met een lucifer.

Toegevoegd na 23 minuten:
Zout zorgt simpel gezegd ervoor dat een scheur in het ei gerepareerd wordt. Als het vloeibaar eiwit in contact komt met zout, denatureert het. De eiwitstructuur 'stolt' als het ware. En het gestolde eiwit zorgt ervoor dat er nog meer eiwit naar buiten sijpelt. De natriumionen uit het zout neutraliseren de negatieve lading van de eiwitmoleculen.
Ze stoten elkaar daardoor minder af en binden dus makkelijker. Het zuur uit azijn heeft een soortgelijk effect, zelfs nog iets sterker. Dit kan je zien door bij het pocheren van een ei azijn te doen. Hierdoor kan je het eiwit om de dooier heen vouwen en loopt het niet uit maar blijft aan elkaa zitten. Dit werkt ook bij ammoniumsulfaat om het luciferkopje. Niet genoeg om in te pocheren maar wel om het eiwit niet uit het ei te laten lopen.

Toegevoegd na 26 minuten:
corr; het moet zijn;"het gestolde eiwit zorgt ervoor dat er geen eiwit naar buiten sijpelt". ;)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helaas kan ik je daar geen antwoord op geven. Maar ik doe er scheutje maggie in het water, dan heb je er ook geen last van.
Zie ook: "Oma weet raad":

Als u wat zout in het water doet bij het koken van eieren is de kans op kapotkoken klein.

Om te controleren of eieren vers zijn kunt u de eieren in zout water doen. Oude eieren blijven drijven, verse eieren zinken.

Weet u niet of een ei gekookt is of niet? Geef het een ronddraaiende zwieper op een vlakke ondergrond. Wel gekookt draait wel, niet gekookt draait niet.

Om te voorkomen dat eieren tijdens het koken kapotbarsten, voegt men naast zout ook een scheutje azijn toe. Advies: doe eerst de eieren in de pan, giet hier koud water op en zet ze dan pas op het vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou goed kunnen. feit is dat als je zuur aan het water toevoegt (meestal gewoon azijn) het eiwit niet uit elkaar slaat en bij elkaar blijft. Dit wordt voornamelijk gebruikt bij het pocheren van eieren maar zou je in principe ook kunnen doen als er een barstje in je ei komt.

Aangezien aan de luciferkop ook zuur zit (zwavelzuur) zou het daarmee ook kunnen werken. probeer het eens zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwavel is toch giftig? Natuurlijk is het van een luciferkop geen al te grote hoeveelheid, maja dat vraag ik me dan weer af...