Neem je meer vet op uit je eten als je beter kauwt?

Als jij je voedsel beter kauwt, neem je beter voedingsstoffen op. Neem je dan ook meer vet op dan normaal? Vet is toch ook een voedingsstof? Is het dan beter, voor de mensen onder ons die af willen vallen, om niet te veel op hun eten te kauwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

nee het is juist goed om langer te kauwen

Goed kauwen is prettiger en gezonder. Waarom eigenlijk?

Goed gekauwd voedsel is makkelijker te verteren. Je ontlast dus je maag en darmen.

Rustig eten gaat niet alleen makkelijker bij ontspanning; het geeft ook ontspanning!

Verder zul je eerder verzadigd zijn. Immers, wanneer je met aandacht eet, voel je eerder én beter of je genoeg hebt. Stoppen met eten wordt daardoor makkelijker, en dat scheelt extra calorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je neemt niet meer vet op als je beter kauwt. Sterker nog, door beter te kauwen raak je ook nog eens sneller verzadigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vet op zich hoef je niet te kauwen om er meer of minder van op te nemen maar het spijsverteringsproces begint wel in de mond. Met kauwen meng je de verschillende ingrediënten. Een beetje vet is nodig om bepaalde stoffen opneembaar te maken, zoals carotenoïden, nuttige stoffen die o.a in tomaten voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kauwt om je voedsel met je speeksel te vermengen. In speeksel zitten enzymen die ervoor zorgt dat het eten goed verteerd wordt. Dus de vertering begint letterlijk in je mond. En zoals eerder genoemd ben je eerder verzadigd. Je eet rustiger en omdat je maag pas rond de 20 minuten een signaal van verzadigd naar de hersens stuurt eet je niet snel teveel. En vet heb je nodig het gaat alleen om de hoeveelheden. Dus nu als antwoord op je vraag je neemt juist niets extra op omdat je genoeg eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vertering begint wel in je mond, maar dan alleen van zetmeel. Dat wordt door het enzym amylase afgebroken tot suiker. Alle niet afgebroken suiker komt verderop in je spijsverteringskanaal ook met amylase in aanraking en wordt alsnog afgebroken.
De afbraak van vet begint pas na je maag, onder invloed van het enzym lipase vanuit je lever.
Vetafbraak heeft niets met kauwen te maken. Zetmeelafbraak wel.