hoe lang blijft klop slagroom stevig met slagroom versteviger?

ik ben bezig met een taart en daarbij wil ik slagroom gebruiken die stevig blijft.
mij vraag luid dus; hoe lang blijft klopslagroom stevig met versteviger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Als de taart koel en goed afgedekt bewaard wordt, blijft de slagroom twee dagen stevig. Maar tegen die tijd zou ik zorgen dat de taart opgegeten is. Want smaak en houdbaarheid zijn niet zo gek lang optimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Áls je de slagroom goed klopt, blijft het zeker 2 dagen goed zonder dat het vocht eruit gaat lopen.
Hoofdzaak is dat je minstens 35% vet in de room hebt, want hoe vetter hoe beter stevig de room blijft.
Poedersuiker toevoegen ipv kristalsuiker helpt ook.
Nog heel belangrijk; KOUD werken. Zorg dat de kom en de slagroom goed koud zijn ! Goed kloppen en de klop-fix toevoegen als de room al begint te stijven. Af en toe op het eind even kijken of de room al wat gelig kleurt en of hij lange pieken trekt als je de gardes eruit trekt. Dan is hij goed. Denk erom dat je niet te lang doorklopt, want dan krijg je boter. Is trouwens ook nog lekker op de koffie hoor of op een sneetje stol ofzo, dus niet weggooien als dit je gebeuren zou.

Je kunt er ook voor kiezen om gelatine te gebruiken, wel iets bewerkelijker maar heel stevige slagroom die zeker niet terugloopt.
Hiervoor doe je in een hittebestendig kommetje 1½ blaadje gelatine (op 200 ml. slagroom) in een laagje water.
Blaadjes stuk voor stuk erin zodat ze niet aan elkaar plakken en ertussen niet nat worden.Zoveel water erin doen dat ze onder staan. Nu moeten ze 5 min. weken.
Doe intussen de goed koude slagroom in een kom en doe hier 1-2 eetl. poedersuiker bij of een zakje vanillesuiker als je dit lekkerder vindt.
Klop de slagroom nu tot yoghurt dikte.
Na de 5 min. weken giet je het merendeel water uit het gelatine schaaltje en laat zoveel water erin dat de gelatine nog net met iets water bedekt is. Of giet al het water af en doe er 3-4 eetl. vers water bij.
Zet het schaaltje 30 sec. in de magnetron, de gelatine wordt nu vloeibaar. Roer even door met een vork en blijft er nog wat gestolde gelatine aan zitten, doe er dan nog 20 sec bij. Het moet helemaal vloeibaar zijn.
Laat nu de gelatine afkoelen tot lichaamswarmte.
Nu moet je beide handen gebruiken.
Terwijl je met de ene hand de slagroom opnieuw gaat kloppen, giet je met de andere hand in een dun en snel straaltje de handwarme, vloeibare gelatine tijdens het kloppen door de slagroom.
Blijf voortdurend kloppen. De gelatine kan zich dan zo snel mogelijk gelijkmatig verdelen, zodat het niet te snel afkoelt en klontjes in je room kan veroorzaken.
Klop tot de slagroom zo dik is dat je de kom ondersteboven kunt houden zonder dat de room 'loopt'.
Stop dan meteen met kloppen. de room is nu super stevig en klaar.
amc