Moedermelk is zoet en vet. Baby's vinden dat lekker en gedijen daardoor. Bij het volwassen worden zou de smaak moeten evalueren naar minder zoet en vet en naar gecompliceerdere smaken met meer zuur, een klein beetje zout en wat bitter, waardoor voedsel gezond blijft als de groei minder wordt en voltooid is. En daar gaat het bij veel mensen mis. Ze leren dat niet en blijven een hang houden naar zoet en vet. Laten fastfoodketens daar nu bij uitstek in voorzien met hamburgers, milkshakes en dergelijk babyvoedsel.

Ik ben dus geneigd om volmondig 'ja' op jouw vraag te antwoorden met de kanttekening dat heel veel mensen die verslaving weten te overwinnen maar veel te veel andere mensen niet.

Toegevoegd na 11 uur:
Er valt nogal wat over suiker te zeggen. Veel gewone suiker is de laatste jaren vervangen door het goedkopere HCFS, glucose-fructosestroop. Heel veel voedingsproducten, zoals frisdranken en ontbijtkoek, worden daarmee gezoet. Uit onderzoek blijkt dat dat dit goedje verslavende eigenschappen heeft, duidelijker dan bij sacharose, gewone tafelsuiker.

Toegevoegd na 11 uur:
Geen HCFS maar HFCS, high fructose corn syrup.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excellent verwoordt +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er valt heel veel over suiker te zeggen. Veel gewone suiker is de laatste jaren vervangen door het veel goedkopere HCFS, glucose-fructosestroop. Heel veel voedingsproducten, zoals frisdranken en ontbijtkoek, worden daarmee gezoet. Uit onderzoek blijkt dat dat dit goedje verslavende eigenschappen heeft, duidelijker dan bij sacharose, gewone tafelsuiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was eigenlijk als toevoeging van mijn antwoord bedoeld. Dank voor je commentaar, GE!

Andere antwoorden (1)

Nee hoor.
Om te beginnen is suiker niet verslavend dus is niemand er verslaafd aan.
Verder maakt het niets uit of suikers geraffineerd zijn of niet. Raffineren betekent alleen maar dat het ontdaan wordt van stroop.
Als je wat minder geraffineerde suiker heb, wordt het verkocht als broodbeleg, namelijk als keukenstroop.
Met een beetje water erbij is het plotseling pannenkoekenstroop (schenkstroop).
Het is allemaal hetzelfde.
En ik kan het weten, want ik heb een tijdje gewerkt in een suikerfabriek.